Foto: Maggie Winters. Bradford Shellhammer grundade Fab tillsammans med Jason Goldberg 2011. I vår öppnade Fab sin första fysiska butik i Hamburg.

Schvung för sajter med sociala element

Att gilla och dela glassiga bilder på trendiga ting och kläder är inget nytt. Det sociala nätverket Pinterest har befäst sin ställning som inspirationskälla också i Finland.

Nästa steg är att sätta en prislapp på det som finns på de vackra bilderna.

– Som sådana är nätbutiker inte längre intressanta. Vi vet att rekommendationer fungerar, därför har man kunnat gissa att nätbutikerna kommer att ta in element av sociala medier, säger Juhani Pekkala, vd på Förbundet för finsk handel.

Men användarna och köparna är varken dumma eller naiva. Läcker det ut att ett företag manipulerar rekommendationerna och delningarna, då reagerar användarna direkt, menar han.

Det färskaste exemplet på social e-handel i Finland är varuhuset Hong Kongs nätbutik för fiskeredskap. Bland annat kan användarna recensera produkterna och dela med sig av sina fiskehistorier. Sedan början av året testar man även ett koncept som är väldigt nytt i Finland: En chattruta som hoppar upp på skärmen. När Hbl surfar in på sidan frågar fiskförsäljaren Jaakko R. om han kan hjälpa till. Vi chattar en stund och det känns precis som att använda Facebooks chatt. Personligare blir det också för att försäljaren har en bild.

Designbutik med växtkraft

Amerikanska Fab, en hybrid mellan en nätbutik och ett socialt nätverk, ökade i fjol sin försäljning med 500 procent. Under samma period tiodubblades användarantalet.

Likt många andra klädbutiker på nätet kan man även på inredningsbutiken Fab gilla, kommentera och dela produkterna. Skillnaden är att Fab både ser ut och känns som ett socialt medium. Du kan skapa en profil och hitta vänner. Ett ständigt flöde i realtid visar vilka produkter som gillas, delas och köps.

Frågar man Fab-grundaren Jason Goldberg vad företagets framgång beror på är svaret: sociala medier. I en intervju med tv-kanalen CBS säger han så här:

– Det sista du vill göra är att öppna en butik utan att kunderna köar till den. Därför valde vi att lära oss hur marknadsföring på sociala medier fungerar innan vi öppnade butiken. När vi öppnade Fab hade vi redan 175 000 medlemmar.

Fab påstår sig vara världens största nätbutik för inredningsdesign och nosar på så sätt efter Ikeas framgångar. I ett mejl berättar Katja Meincke, företagets presstalesman i Europa, att Fab satsar på exklusivitet. Produkterna ska alltså inte finnas i andra stora nätbutiker.

– Vi har ett team på över 80 personer som är designspanare. Deras jobb går ut på att söka efter väldigt bra produkter på visningar, mässor och loppmarknader i hela världen. Vi samarbetar också med nätverk av formgivare. Det händer ofta att en designer kontaktar oss efter att ha blivit rekommenderad av andra i branschen, säger hon.

Även finsk design

Fabs filosofi går ut på att sälja saker som "känns rätt".

– Det handlar inte om att sälja bra, säger den andra grundaren Bradford Shellhammer i samma CBS-intervju.

Det har hänt att en produkt inte fått så gott mottagande, men eftersom företagarna trott på den har de hållit kvar den.

– Tredje gången vi visade produkten började folk köpa den. Så vad beror framgångarna på? Tittar man på företagets försäljningssiffror kommer närmare 70 procent av köparna på nytt.

Fab har sålt heminredningsprylar från flera finska småföretagare, som Saana ja Olli och Aava. Tidigare har glas från Iittala synts på sajten.