Foto: Lehtikuva/Mikko Stig. Produktionschef Markku Saarinen visar hur en bit böjt rör blir en del av en Jopo.

Lönsamt bygga cykel nära kunden

Finland är inte alltid dyrast. Efter att ha kontrollerat alla kostnader visade det sig förmånligast att tillverka Jopo-cykeln i Hangö.

Där slipper Helkama tullavgifter och kan dra ner på transportkostnaderna.

Först tar man en hög med stålrör. När man svetsar lite blir det ramen till en cykel. Sedan behandlar man ytorna, målar dem, klistrar på dekaler och fäster hjulen.

Till sist kontrollerar man noga att varje detalj är som den ska. Så packas cykeln in för att vänta på transport.

Det här tar ungefär två timmar. Om Jopo-cyklarna tillverkades en i taget från början till slut, skulle en cykel bli färdig på den tid som vi går en guidad rundtur på Helkamas fabrik i Hangö.

– Nästan snabbare än så. Det är målningen som tar mest tid, att montera ihop cykeln tar som snabbast tolv minuter, berättar produktionschef Markku Saarinen.

Beroende på säsong tillverkas 120–180 cyklar per dag på fabriken. När den ursprungliga Jopon nylanserades 2000 såldes först bara ett par tusen cyklar per år. Nu har antalet stigit till 20 000.

En klar uppgång skedde när en del av Jopo-tillverkningen flyttades tillbaka till Finland från Taiwan för tre år sedan. Också resten av Jopo-produktionen flyttas till Finland i höst. Vid Helkama tror man att kunderna uppskattar det inhemska. Jopo är en produkt märkt med nyckelflaggan, vilket innebär att den är inhemsk till mer än 50 procent. Ramen är av inhemskt eller importerat stål, och delarna beställs både från utlandet och från lokala underleverantörer.

Jopon är också de trendmedvetnas cykel, säger Helkamas försäljningschef Harri Halme.

– De första som började använda den var reklambyråmänniskorna i huvudstadsregionen.

Enligt Halme är Jopo den mest sålda cykeln i Norden. Det är också den mest stulna cykeln i till exempel Helsingfors.

Flexibilitet viktigt

Helkama är ett av de få finländska företag som har flyttat tillbaka produktion från utlandet till Finland.

Bolaget försökte minska kostnaderna genom att flytta produktionen till Taiwan, men snart märkte man att detta inte fungerade. Löneutgifterna var visserligen mindre än i Finland, men efter transporter, tull-, frakt- och försäkringsavgifter blev det ändå mindre lönsamt än i Finland.

Dessutom var bristen på flexibilitet i leveranserna ett problem, och det problemet finns inte i Hangö. Beställningarna skulle skickas ett halvår i förväg, vilket gjorde det svårt att reagera på förändringar i efterfrågan.

– Om vi sedan på våren upptäckte att en viss färgs cykel säljer speciellt bra så hann vi inte längre få fler av dem samma säsong, berättar Helkamas vd Jari Elamo.

Det inhemska är viktigt för Helkama, men det är inte ett värde i sig att jobben hålls kvar i Finland. Elamo säger att man utreder produktionsalternativ och kostnader för olika modeller. Till exempel har man flyttat tillverkningen av Kaunotar-cyklarna från Fjärran östern till Baltikum.