Medan Maija Salminen dricker en kopp te på Tölötorg kan hon räkna antalet felparkerade bilar. Foto: Tor Wennström

Rena rama Vilda Västern på Tölötorg

I sommar ska det bli slut på parkeringskarusellen på Tölötorg. Ett står klart: invånarna är inte beredda att ge upp en enda parkeringsplats.

– I dag parkerar jag lagligt, säger Fredrik Langenskiöld och pekar på en svart bil utanför Alkoaffären på Tölötorgs södra sida.

Men dagen innan, precis som många andra dagar, fanns det inga lagliga platser lediga. Då brukar Langenskiöld sitta med kaffekoppen i hand och spana efter parkeringsövervakare.

Något alternativ finns inte – han dricker sitt morgonkaffe vid torget året om. Vintertid på kaféet Tin Tin Tango, sommartid väljer han något av torgkaféerna.

Martina Kallionalusta som driver Café Tiina har noggrant studerat stadsplaneringsverkets alternativ till nya parkeringsarrangemang på och runt torget. I det här skedet får invånarna kommentera dem. I juni ska stadsplaneringsnämnden fatta beslut och redan under sommaren ska betonggrisar placeras ut och nya parkeringsrutor målas.

Kallionalusta lobbar för förslagen med flest parkeringsplatser.

– Det behövs plats för bilar för att vi ska få kunder. När jag började här för tio år sedan var det fullt med försäljare på torget, nu är vi bara några. Vi tar inte upp så stort utrymme.

Tarmo Kallas står och filear lax i Auvisen kalas fiskbil. Han är av samma åsikt som kaféinnehavaren.

– Avgränsa området för försäljning och gör resten till parkeringsplatser som staden kan tjäna pengar på.

Medan han pratar svänger en stor lastbil in på torget, kör mellan blommor och fiskar och kaféer och fortsätter mot Runebergsgatan.

– Torget används som körfil. Om vi placerar ut hinder sparkas de undan. Det är rena rama Vilda Västern, säger Kallas.

Stort tryck på fler platser

På torgserveringen sitter Maija Salminen och dricker te. Som Tölöbo är hennes hälsning till beslutsfattarna att inte låta en endaste parkeringsplats försvinna.

– Folk behöver bil. Visst kan man ta spårvagnen till Stockmann, men det finns annat i livet också.

Martin Jacobsson har bott i Tölö i fyrtio år och sett hur torgkommersen och kvarteren utvecklats.

– Förr var Tölötorg en miniatyr av Salutorget. Men i dag tar barnfamiljerna bilen till köpcentret för att köpa grönsaker. Där finns det gott om parkeringsplatser.

Han ser flera orsaker till parkeringsproblemen i hemkvarteren. Dels kommer folk med bil till jobb i Tölö, dels finns det alltid gator som är avstängda.

– När husen renoveras eller kablar grävs ner försvinner många parkeringsplatser tillfälligt. När det händer något vid stadion är det helt omöjligt att hitta parkeringsplats.

Trafikingenjör Topi Vuorio på stadsplaneringsverket betecknar Tölö som stadens kanske största parkeringsutmaning. Om några år väntas trycket lätta en aning när man bygger ett underjordiskt parkeringshus under de stora hotellen, med infart från Tölögatan. Av de 800 platserna ska 600 vikas för boendeparkering.