Premiär för Studio Hbl

I dag kör Hbl:s nya webbsatsning, tv-magasinet Studio Hbl, i gång på riktigt.

Studio Hbl tjuvstartade för en vecka sedan i samband med startskottet för hockey-VM, men i dag går ridån upp på allvar då det första programmet släpps.

I premiären gästas programledare Janne Strang av försvarsminister Carl Haglund (SFP), Krista Siegfrieds, Finlands representant i Eurovision Song Contest, och den svenska författaren Henrik Fexeus.

Strang är på helspänn inför avtäckningen.

– Jag är inte nervös, jag är livrädd. Det är klart man bryr sig om vad folk kommer att tycka. Samtidigt är det här bara det första steget i ett projekt som är fullständigt nytt för alla oss som jobbar med det här.

Studio Hbl kommer ut varje fredag, är ungefär 20 minuter långt och blir i första hand tillgängligt via Hbl+ som är gratis under premiärveckan. Lite senare publiceras valda bitar av programmet på hbl.fi.

Programmet, som växelvis leds av Janne Strang och Jeanette "Peppe" Öhman, är uppdelat i tre delar. I den första delen, "Nyhetsveckan", diskuterar programledaren veckans stora nyheter tillsammans med en av Hbl:s ledarskribenter, nyhetschefer eller reportrar.

Därefter följer "Gästen" där en aktuell och intressant person intervjuas i ett talk show-liknande format.

Avslutningsvis riktas blickarna mot den stundande helgen med handplockade evenemangstips i avsnittet "På gång". Tipsen kan handla om allt från filmpremiärer till politiska demonstrationer eller barnevenemang.

Janne Strang säger att programmet befinner sig i en slags testfas fram till sommaren.

– Vi testar tekniken och innehållet fram till midsommar. I augusti återkommer vi solbrända, snyggare och mer erfarna.

Hbl:s chefredaktör och ansvarige utgivare Jens Berg anser att Studio Hbl är viktigt för att locka både läsare och annonsörer. Han köper inte tanken att Hbl:s andra produkter kan bli lidande av satsningen.

– Jag brukar vända på resonemanget. Om vi inte svarar mot det förändrade konsumentbeteendet nu så blir de andra produkterna lidande. Det här är ett komplement till det övriga som vi producerar, ett sätt att nå ut till fler läsare. Med fler läsare får vi fler annonsörer och med mer pengar kan vi producera bättre innehåll.

Vad har du för uppmaning till läsarna?

– Testa! Som chefredaktör tar jag gärna emot ros ibland, men jag lär mig mer av ris. Gå in och titta och hör av er med förslag om förändringar och förbättringar!