Gill Sukhdarshan Singh. Foto: Lehtikuva/Mikko Stig

Turban på jobbet blev säkerhetsfråga

Bussförare tror inte att religiös huvudbonad provocerar.

Någon måste vara den första. Det tänker bussföraren Gill Sukhdarshan Singh som kämpar för rätten att få bära turban under arbetstid.

– Så vitt jag vet är jag den första i Finland som tagit upp frågan, säger Singh.

Ilta-Sanomat skrev på torsdagen att ett bussbolag i huvudstadsregionen har förbjudit sina anställda att använda turban i arbetet. Turbanen är en religiös huvudbonad som bärs av sikher.

För Veolia Transport Vantaas huvudförtroendeman Jani Hartikka motiverades förbudet med förarens säkerhet. Hartikka tycker att det är konstigt.

– Till mig sade man att turbanen kan provocera passagerare. Men om föraren använder exempelvis en svart huvudbonad tycker jag inte den är särskilt provocerande, säger Hartikka.

Arbetsgivaren får förklara

Bussförarnas säkerhet har varit ett problem i synnerhet i huvudstadsregionen. Men Singh är inte rädd och tror inte att turbanen irriterar passagerarna. Han använde turban i två månader innan förbudet kom.

– Jag har kört buss i 12 år. Jag känner största delen av mina passagerare och har aldrig stött på våld. Kunderna är vänliga, säger Singh.

Bakgrund
Riksdagsledamot lade fram motion om förbud mot huvudduk
  • Riksdagsledamot Vesa-Matti Saarakkala (Sannf) lämnade på fredagen en motion om att med hot om böter förbjuda användning av huvudduk som täcker ansiktet på offentliga platser.
  • Saarakkala motiverar förbudet med jämlikhet mellan könen. Han anser att eftersom användningen av burka och niqab inte påbjuds i islams heliga texter är det inte ett brott mot religionsfriheten att förbjuda användningen av dem.
  • Saarakkala skriver i ett pressmeddelande att största delen av de muslimska kvinnorna i Finland eller på annat håll i Europa inte frivilligt använder dukar som täcker ansiktet. Han anser att man ska ingripa mot bruket nu när förbudet ännu inte berör många människor i Finland.
  • – Nu gäller det här en liten del av befolkningen. Därför anser jag att begränsningen nu inte skulle vara så betydande, säger Saarakkala till FNB. 

För Singh motiverades förbudet med att ifall han får kan även andra kräva att få använda exempelvis huvudduk.

Arbetsgivaren kommenterar inte fallet för FNB. Regionförvaltningsverket har begärt en förklaring av bussbolaget.

Alla har inte en åsikt

Alla bussbolag har inte en åsikt om användning av religiösa huvudbonader under arbetstid.

Exempelvis Koiviston Autos vd Mikko Markkula säger att man inte alls diskuterat ärendet.

– Det här har inte kommit upp eftersom andelen invandrare bland förarna är betydligt mindre utanför huvudstadsregionen.

Pohjolan Liikennes vd Heikki Alanko säger att bolaget inte tar ställning till förarnas kläder eftersom bolaget har en tjänstedräkt.

– Oavsett om det handlar om religiösa kläder eller kläder av annat slag gäller att arbetsgivaren skaffar arbetskläder och förutsätter att de används. På det viset har personalen enhetlig klädsel vilket skapar en känsla av trygghet i fordonet.