Foto: Hbl-arkiv. Guldsmeden Claes Nyström är en av de näringsidkare som har registrerat sig hos den nätbaserade tjänsten Företagssidan.fi. Han anser att det är viktigt att i största möjliga mån betjäna kunderna på deras modersmål.

Ny nättjänst ska göra det lättare att hitta svenskspråkig service

Den nyöppnade nättjänsten Företagssidan.fi ska göra det lättare att hitta företag som betjänar på svenska, och gynna småföretagare som satsar på tvåspråkig service.

Efter ungefär ett års planering och byggande slog portarna till den nätbaserade tjänsten Företagssidan.fi upp i förra veckan. Tanken med tjänsten är att göra det lättare för människor att hitta företag som betjänar sina kunder på svenska, att underlätta för småföretagare att inleda samarbeten med varandra och även lyfta fram de näringsidkare som satsar på betjäning på både finska och svenska.

Varför behövs den här tjänsten?
– Jag tycker att det framför allt är viktigt att värna om den svenskspråkiga servicen. Allt färre gör det, tyvärr. Det är väldigt många i Finland som inte alltid klarar sig på sin finska, och det är viktigt att lyfta fram de företag som förstår den här kundgruppen. Det finns småföretag som inte har så mycket pengar att lägga på marknadsföring, säger Sebastian Weckman, projektledare för Företagssidan.fi.

Gratis för företag

I dagsläget har drygt 220 företag registrerat sig på Företagssidan, varav merparten bedriver sin verksamhet i södra Finland. Att använda och att ansluta sig till tjänsten är gratis för såväl privatpersoner som företagare och Weckman uppmanar alla företag som erbjuder service på svenska att göra det. Antalet registrerade företag är något mindre än vad han hade hoppats på så här långt, men betonar att tjänsten fortfarande är i sin linda.
– Vi har uppnått kanske 20 procent av tjänstens potential. Det växer hela tiden och fler företag kommer säkert att registrera sig när de upptäcker det här. Att nå ut är det viktigaste, vi kämpar med att få folk medvetna om att det här finns.


Fakta
Vad är Företagssidan.fi?
  •  Företagssidan är en tjänst som syftar till att göra det lättare för kunder att hitta företag som erbjuder service på svenska. Förhoppningen är locka kunder till små företag, och att göra det lättare för företagen att inleda samarbeten sinsemellan.
  • Adressen är www.foretagssidan.fi, men det går lika bra att skriva in adressen med "ö".
  • Att registrera sig är gratis. Alla företag som erbjuder svenskspråkig betjäning är välkomna. Att använda tjänsten som privatperson är också kostnadsfritt.
  • Initiativet bottnar i kultur- och informationscentret Luckans diplom. Diplomet delas ut till de företag som betjänar på svenska och erbjuder svenskspråkig information, såväl på nätet som på papper.
  • Tjänstens stomme är en interaktiv, klickbar karta. Genom att klicka på kartans olika symboler får man information om respektive företag.

Weckman säger att tjänsten har tagit avstamp i södra Finland för att testa funktionerna. Förhoppningen är att så småningom få tjänsten att omfatta hela landet eller rent av hela Norden.
– Tanken är också att göra det lättare för affärsvärlden att kunna göra business över landsgränserna. Det skulle kunna utvecklas till en nordisk plattform, om vi får pengar till det, konstaterar han.

Varför ska man som företagare ansluta sig till den här tjänsten?
– Först och främst för att bevisa att man värnar om svenskspråkig service och för att öppna för potentiella samarbeten med andra företag. Dessutom är ju gratis synlighet är alltid något positivt, speciellt när det finns kunder som ser det som en viktig grej att kunna tala sitt modersmål när man gör affärer.

"Modersmålet viktigt"

Guldsmeden Claes Nyström är en av de företagare som har anslutit sig till Företagssidan.fi och han är positivt inställd till initiativet.
– Det har kommit många förfrågningar om service på svenska, så det är helt klart en bra sak, anser han.
Han uppskattar att han har ungefär lika många svenskspråkiga kunder som finskspråkiga. För honom är det självklart att erbjuda service på svenska.
– För mig är det naturligt när man talar språket och det är ett tvåspråkigt land att man betjänar svenskspråkiga kunder på svenska. Kan man betjäna kunden på dess eget språk så förstår man ju mycket bättre vad han eller hon vill. Nog har jag ryska kunder också, och det skulle vara bra att kunna ryska har jag märkt, men då skulle jag behöva gå på kurs.
Han berättar att många svenskspråkiga kunder ofta inleder samtalet på finska.
– Ibland händer det att svenskspråkiga kommer in och talar finska, men när jag hör att de talar svenska så byter jag själv språk. Det brukar väcka glädje, säger Claes Nyström.