Otso Kivekäs testar lånecykel i Paris modell. Helsingfors cyklar blir likadana, men i svart och gult. Foto: Cata Portin

2014 ska lånecyklarna vara här

Citycyklarna kommer till valborgsmässoafton 2014, lovar Otso Kivekäs (De gröna). Men det råder fortfarande oenighet om hur de reklamtäckta cykelställningarna passar i stadsbilden.

Inom april månad måste staden ha nått enighet om lånecyklarna ifall de ska vara klara att användas till valborgsmässoafton 2014. Medan Helsingfors stads trafik klart anser att lånecyklarna är en del av kollektivtrafiken och att reklamen på cykelställningarna går att jämföras med reklam på en busshållplats, går stadsplaneringsverket igenom stationerna och väljer bort miljöer där det inte passar med reklam. Inom april månad ska verket komma med sitt utlåtande.

– Om man inte kommer till en lösning då, vet jag inte vad som händer, säger projektledare Artturi Lähdetie på HST.

Finns det risk för att projektet skjuts upp ytterligare eller till och med strandar?

– Jag vill inte säga att det finns en risk för det, men allting är möjligt.

Om cyklarna ska tas i bruk till valborgsmässoafton 2014 måste ställningarna börja byggas i sommar, menar Lähdetie.

Gammal diskussion

Enligt Lähdetie diskuterar man samma saker som man gjorde redan 2009, det vill säga var de reklamtäckta cykelställningarna ska placerar, hur de passar in i stadsbilden och om ställningarna ses som en del av trafikplaneringen eller som reklam.

– Skillnaden är att vi nu åtminstone har något konkret att utgå ifrån och klara platser för var ställningarna ska placeras.

Vid stadsplaneringsverket berättar stadsplaneringsarkitekt Annukka Lindroos att då man planerade de ursprungliga stationerna, gjorde man det utgående från att de inte skulle ha reklam. Nu får man gå igenom ställena på nytt och göra ändringar.

På vilka ställen passar det inte med reklam?

– Till exempel i värdefulla parkmiljöer eller vid minnesmärken.

Otso Kivekäs (Gröna), fullmäktigeledamot och ordförande för HST:s direktion menar att det är frågan om ett missförstånd.

– Det har aldrig sagts att cykelstationerna ska vara utan reklam. Vi har sagt att de ska planeras som ett trafiksystem, utan att ta ställning till om de ska ha reklam eller inte.

Frågan om värdefull stadsmiljö där reklam kanske inte passar in kan man enligt Kivekäs lösa genom att lämna vissa stationer utan reklam och i stället har två reklamer på andra.

– Eller så använder staden en liten summa pengar på de stationer som saknar reklam.

Otso Kivekäs menar att cyklarna säkert är här till valborgsmässoafton 2014.

Snårig process

I kväll kl. 18 är Kivekäs med och ordnar det månatliga cykeljippot Kriittinen pyöräretki, som startar från Narinken. Den här gången är det just lånecyklarna man cyklar för och deltagarna kräver att cyklarna ska komma snabbt och täcka en stor del av Helsingfors, inte bara de centrala delarna.

Byråkratins hjul.

Otso Kivekäs testar lånecykel i Paris modell. Helsingfors cyklar blir likadana, men i svart och gult.