Grafik: Måns Eklund

Allt fler flygbolag debiterar extra

Det är inte längre bara de så kallade lågprisflygbolagen som tar extra betalt för all service. Också de etablerade aktörerna har börjat spjälka upp sina priser. I onsdags fick Ryanair saftiga böter för dolda passageraravgifter.

Tidigare var det lågprisflygbolagen som tog extra betalt för service. Biljetten är billig, men den som vill ha incheckat bagage, mat ombord eller en förhandsreserverad sittplats betalar extra.


Men också flera etablerade aktörer, som tidigare erbjöd priser där all service ingick, har nu börjat debitera extra. Finnair tar i dag åtta euro per väg om kunden vill boka sittplats på förhand, medan KLM från och med den 22 april börjar ta betalt för incheckat bagage: 15 euro per väg om man checkar in på webben, 30 euro per väg om man checkar in på flygplatsen. På långdistansflyg är ett bagage ändå gratis.

Transparens viktigt

Enligt Konsumentförbundets ledande jurist Tuula Sario är en uppspjälkt prissättning i sig inget problem.

– Så länge prissättningen är transparent är det bara bra att den som använder en service betalar för den. Medan den som reser med enbart handbagage och som går med på att placeras slumpmässigt i planet kommer billigare undan.

Problemen uppstår när prissättningen är otydlig och kunden inte vet vad slutpriset blir när hen börjar boka sin biljett.
– Flygbolagen bryter mot lagen när de inte meddelar totalpriset.

I onsdags utfärdade konsumentmyndigheten i Nederländerna böter på 375 000 euro för lågprisbolaget Ryan Air på grund av dolda passageraravgifter.

Om kunden till exempel måste betala extra för incheckat bagage på flyget till Barcelona, borde biljettpriset marknadsföras som "Helsingfors–Barcelona–Helsingfors, inkluderar bara handbagage".

Enligt Nora Härme på Finnair ville bolaget ta i bruk en mer flexibel prissättning för att kunna erbjuda fler alternativ för olika kundtyper. Precis som på lågprisbolaget Norwegian får alla resenärer en sittplats i incheckningsskedet, men den som vill välja på förhand betalar.

Finnair har inte planer på att följa KLM:s exempel och börja debitera för incheckat bagage.

– Men vi följer förstås aktivt med förändringarna i branschen, säger Härme.

Enligt Tuula Sario får Konsumentförbundet ta emot stora mängder klagomål på flygbolagen.

Blir det tillräckligt klart för konsumenterna att man inte måste betala för en sittplats?

– Det är säkert många som inte förstår det, men på just den punkten har det inte kommit klagomål. Många tänker säkert att priset är så pass lågt i relation till flygbiljetter att man går med på att betala.

Enligt Sario finns det en gräns för vad flygbolag kan ta betalt för.
– Incheckning, säkerhetskontroll, sittplats och toalettbesök på planet får inte kosta kunden extra.