Foto: Hbl arkiv

Kedjorna stärker greppet om ögontjänster

Dyrare kontaktlinser och äldre ögon får optikerbranschen att se ljust på framtiden. Samtidigt väljer många att lägga lapp på luckan.

Under fjolåret hände det som man enligt vd Panu Tast på optikernas branschorganisation länge förutspått: antalet optikeraffärer dök med nästan en tiondel.

Det är de små, privata optikeraffärerna som försvinner medan fem kedjor stärker sitt grepp.

Instru, Silmäasema och Spec­savers drar ifrån ytterligare när man ser till omsättningen per affär. Här finns förklaringen till varför Specsavers köpt butiker som sedan stängts.

– Specsavers kom till Finland 2007 genom två betydande företagsköp. Det gav oss flera affärer på ställen som inte visade sig vara några bra handelsplatser. I framtiden satsar vi på franchiseaffärer på strategiskt viktiga orter. Målet är att nå så många kunder som möjligt, inte att ha så många butiker som möjligt, säger vd Riku Kuu- sisto.

Catarina Fagerholm, vd för marknadsledaren Instru med Nissen, Keops och Instrumentarium, tycker å sin sida att det är viktigt att vara nära kunderna även på mindre orter.

– Det har helt klart funnits för många optikeraffärer om man ser till antalet invånare. Men man ska inte behöva resa långt för att undersöka ögonen, prova ut och hämta sina bågar, och senare för att justera dem. Jag tror att antalet optikeraffärer fortsätter att minska, men inte radikalt.

Mer än bågar

Både Instru och Synsam hade en affär fler vid utgången av fjolåret än vid årets början. Synsams vd Vesa Mars anser att storleksfördelarna är uppenbara. Han tror att det kommer att ske ytterligare förändringar både när det gäller de stora och när det gäller de små aktörerna.

– Kedjorna är fortfarande många. Och bland dem som inte hör till kedjorna närmar sig många pensionsåldern och har svårt att hitta någon som tar över, säger Mars.

Han misstänker att konsumenterna har fått en ensidig bild av vad branschen sysslar med, eftersom mycket av marknadsföringen kretsar kring gratis syngranskning eller två till priset av en. I fjol minskade branschens omsättning med 6 procent till 297 miljoner euro.

En färsk enkät visar där­emot att försäljningen väntas öka i år, inom alla produktkategorier. Kedjorna dominerar numera den nätbaserade försäljningen av kontaktlinser, där den tekniska utvecklingen lett till bättre och dyrare engångslinser.

Progressiva kontaktlinser

Vissa produkter är marginella men väntas bli stora på sikt. Hit hör kontaktlinser för folk som använder progressiva glasögon.

– De bygger på att man använder ögonen på olika sätt, precis som man är vänster- eller högerhänt, säger Panu Tast.

I framtiden kan Tast tänka sig att optikerna har en betydligt aktivare roll när det gäller åldrande ögon.

– Ögonen påverkas av många olika sjukdomar, till exempel diabetes. I stället för att ha diabetiker att automatiskt uppsöka specialläkare pågår ett pilotprojekt för att testa om det går att göra undersökningen hos optikern, som sedan vid behov konsulterar läkaren.

Optikbranschen bävar inte för att det kommer en dag när alla låter operera sina ögon.

– Om inte priserna går ner till en femtedel av dagens nivå ser jag inte det hända under de närmaste tio femton åren, säger Specsavers Riku Kuusisto.