Foto: Colourbox. Snart inte längre så enkelt att skicka tillbaka varor man köpt på nätet.

Näthandel: Skicka tillbaka varor börjar kosta

Snart kan du inte utan att betala längre returnera den där tröjan eller pekdatorn du köpte på nätet.

Finland är ett av de länder i EU där konsumenten har de starkaste rättigheterna vid returnering av ett köp. Kunden behöver inte betala för frakten, och i vanliga fall fås även hela köpesumman tillbaka.

Men nu vill EU göra reglerna om returnering av varor köpta på nätet eller via postorder lika i alla medlemsländer. För de finländska kunderna betyder det här större osäkerhet.

Från och med juni nästa år behöver inte säljaren betala för postkostnaderna när en vara skickas tillbaka. Dessutom kan konsumenten i värsta fall få tillbaka bara en bråkdel av varans pris.

– Det här kan ställa till med en ordentlig röra, säger Katri Väänänen, jurist på Konkurrens- och konsumtionsverket.

Ett exempel belyser problematiken. Ponera att du köper en dammsugare på nätet. Du har rätt att öppna paketet och bekanta dig med varan. Från och med nästa år får du också dammsuga i en vecka och sedan skicka tillbaka den.

Problemen uppstår när du och försäljaren börjar tvista om dammsugaren är använd eller inte.

– Utgångspunkten är fortfarande att du får bekanta dig med varan. Men om den används sjunker värdet på den, och försäljaren kan då inte sälja den på nytt till samma pris.

I EU-direktivet finns ingen information om hur stor del av summan som säljaren har rätt att behålla utom att minskningen ska vara "skälig". Enligt Väänänen gagnar de nya reglerna varken kund eller säljare.

Försiktigare kunder

Även om säljaren snart inte behöver betala returavgiften är det möjligt att vissa företag ändå fortsätter att göra det.

– Vissa företag kan använda det som knep för att locka kunder.

På justitieministeriet bereds just nu en ny version av konsumentskyddslagen. På Konkurrens- och konsumentverket vill man att reglerna för telefonförsäljning ses över i samma veva.

– Vi hoppas att kunden även skriftligen ska bekräfta ett köp som gjorts via telefon. Många av våra klagomål kommer från kunder som trott att de fått gratisprov på hälsoprodukter. Sedan har det har visat sig att beställningen är fortlöpande och svår att säga upp.