Inom mars klarnar det om Trafiksäkerhetsverket kan sluta ett fast kontrakt med företaget Argenta, som nu sköter verkets telefonrådgivning tillfälligt.

Billig telefonservice skapar gnissel

Inom mars klarnar det om Trafiksäkerhetsverket kan sluta ett fast kontrakt med företaget Argenta, som nu sköter verkets telefonrådgivning tillfälligt.

När Trafiksäkerhetsverket (Trafi) för ett år sedan konkurrensutsatte sin telefonrådgivning lämnade fyra företag in offert. Kontraktet gick till det inhemska företaget Argenta och snart därefter besvärade sig konkurrenten Astropolistieto till Marknadsdomstolen.


För en dryg vecka sedan kom beskedet: konkurrensutsättningen har skötts enligt regelboken, men den som är missnöjd med domstolsbeslutet kan besvära sig inom mars månad. Till dess betraktas kontraktet som tillfälligt.

Argentas vd har medgett att offerten blev förmånlig för att företaget låter utföra en del av arbetet i Spanien och konkurrenten Astropolis vd Atte Rantanen är allt annat än nöjd.

– Det är sorgligt att man hellre räknar pengar än ser till kvaliteten. Trafi har hand om rätt komplicerade frågor. Ska deras rådgivning nu skötas av billigarbetskraft som knappast förbinder sig till jobbet en längre tid? frågar han.

Vad får kosta?

De flesta finska företag och myndigheter har fortfarande sin telefonservice i Finland. Till exempel Finnair, med staten som huvudägare, har behållit sina callcenter i Finland. Däremot flyttades en del av bokföringen till Estland redan för två år sedan. Sedan 2011 sköter Finnairs eget dotterbolag Backoffice Services Estonia en del av Finnairs räkningar i Tartu, medan ekonomiförvaltningen finns kvar i Finland.

Esboföretaget Basware, med verksamhet i 70 länder, erbjuder bland annat elektronisk fakturahantering för andra företag. Vissa funktioner, som att kontrollera att pappersräkningar lästs in rätt, sköts i Indien.
– Vi har låtit göra det arbetet där hela tiden, men det är en uppgift som minskar i takt med att pappersfakturorna blir färre, säger vd Esa Tihilä.

När det gäller utlokalisering i allmänhet drar han paralleller till hästköttsskandalen.
– Om varor och tjänster inte får kosta börjar ju företagen söka nya sätt att öka lönsamheten, säger han.

"Samhällsansvar"
På Folkpensionsanstalten, FPA har man tänkt i andra banor. För några år sedan anställdes över 60 personer till en nyöppnad telefonrådgivning i Kemijärvi. Där hade över 200 personer blivit arbetslösa året innan när Stora Enso stängde cellulosafabriken.

– Det var en bra lösning ekonomiskt och gav oss en chans att ta ett samhällsansvar. Att flytta tjänsterna utomlands var aldrig ett alternativ. Arbetet kräver kunskap och vi vill ha ansvarsfull personal på längre kontrakt. Det blir dyrt att lära upp ny personal hela tiden. Dessutom hanteras uppgifter som av säkerhetsskäl inte ens kan finnas var som helst, säger Sari Hänninen, ansvarig för FPA:s telefontjänst.

I Sverige har färdtjänstföretaget Samres gått ett steg längre i utlokaliseringen än Argenta och Finnair. Företagets telefonservice sköts av över hundra personer i Sverige, men också av 170 stycken i Estland, Moldavien och Senegal. I sex månader undervisar man lokalt bosatta i svenska, sedan börjar de jobba.

Kritiken mot Samres, som har 15 procent av all färdtjänst i Sverige, har inte varit nådig. Vd Björn Falck har fått höra att han hellre kunde tänka på kvalitet än räkna pengar. Han har beskyllts för att beröva det svenska samhället arbetstillfällen.

Falck är ändå nöjd.

– Det är duktigt folk vi rekryterar.