- Slutsatsen är att den automatiserade metron inte ger de inbesparingar som man först räknade med, säger Antero Alku, trafikforskare vid Aalto-universitetet.

Metronederlag i Nürnberg ger hög puls i Helsingfors

Dåliga nyheter från Nürnberg. Det kostar för mycket och sparar för litet, säger det lokala trafikverket VAG om ombyggnaden som har många gemensamma drag med metroprojektet i Helsingfors.

Automatiseringen av metron som fortfarande dras med stora problem drabbas nu av ett nytt bakslag. Uppgifterna om motgångarna i Nürnberg tas på allvar vid Helsingfors stads trafikverk HST, som skickar en delegation till Tyskland för att ta reda på vad som gått snett. Svaret är: allt.

Nürnbergs HST, det vill säga VAG (Verkehrsaktiengesellschaft) meddelade i början av december 2012 att det inte lönar sig att automatisera den gamla linjen U1. Linjen skulle förses med nya tåg och automatisk hastighetskontroll.

Projektet som skulle medföra stora inbesparingar var först kraftigt försenat. När kostnaderna ökade gjordes en ny trafikprognos som visar att nästan alla fördelar med automatiseringen uteblir.

– Resetiden förkortas inte, passagerarmängden ökar inte och allt fler väljer egen bil. De goda miljöeffekterna uteblir, heter det i ett pressmeddelande.

VAG:s slutsats är att lägga ned ”eftersom vi i det här läget inte kan räkna med delstatens eller statens stöd”.

Utredningen är omskriven i tysk press, bland andra har Nordbayern.de skrivit om den.

Helsingforsmetron automatiseras med helsingforsarnas skattepengar. Västmetron betalas av Esboborna och finansieras delvis med statsbidrag, men det gäller inte den nya banans automatisering. Helsingforsarna betalar de nya tågen och metrodepån som ursprungligen skulle byggas i Esbo. Helsingfors är del­ägare i Västmetrobolaget.

Studiebesök

När Helsingforspolitikerna på allvar i mitten av 2000-talet började diskutera automatisering av metron hänvisades det ofta till Nürnberg. Det tyska projektet användes som referens vilket framgår också av VAG:s pressmeddelanden, och åtminstone två gånger har HST:s ledning besökt Nürnberg.

Helsingforsdelegationen besökte Nürnberg i februari 2009. Man kan läsa om besöket på VAG:s webbplats. Tidpunkten är intressant. Vid det här laget var Nürnbergs metroprojekt kraftigt försenat och leverantören var den samma som i Helsingfors – Siemens.

Informationen om problemen i Nürnberg har inte förmedlats till stadsfullmäktige som är det högsta beslutande organet i staden. Fullmäktige godkände avtalet mellan HST och Siemens ett år tidigare, 2008.
Och nu är det bråttom med ytterligare ett studiebesök.

Som Hbl tidigare berättat fick HST hjälp av en tysk konsult för att formulera automatiseringsprojektets upphandlingsdokument. Samma byrå, PB-Consult GmbH, har också konsulterat Nürnbergsmetron.

HST:s ledning gick inte att nå för en kommentar till den här artikeln.

Trafikforskare Antero Alku var först med nyheten om fiaskot i Nürnberg.

– VAG i Nürnberg gick ut med det här den 3 december. Jag läste om det i en branschtidning och skrev om det tre veckor senare i ett forum om kollektivtrafik. Jag kan inte undgå tanken att HST vaknat först efter det.

Vad har automatiseringsprojektet i Nürnberg och Helsingfors gemensamt?

– I båda städerna finns en gammal metrobana som man vill bygga om och i samband med det slopa förarna. Banorna är ungefär lika gamla. De är byggda på 1970-talet.

Läs mer i dagens Hbl!