600 båtar väntar på sommaren - se videon

Båtmässan i Helsingfors fokuserar på segelbåtar i år. Bland totalt nästan 600 båtnyheter kan man förstås också bekanta sig med andra vattensporter.

Tiotals segelbåtar visas på mässan, allt från nybörjarbåtar till djuphavsseglare. Är man inte redan seglare kan man lätt bli det genom att nappa på något av de erbjudanden som föreningarna informerar om. Vill man testa hur det känns när det blåser kan man kliva upp i seglingssimulatorn.

Ocean Race Experience-skepparen Tauno Siltanen är seglingslärare och berättar om allt man ska tänka på innan man köper segelbåt. Det gör han på ett seminarium i dag och på onsdag. På mässan har man också möjlighet att träffa seglare som olympiamedaljörerna Silja Kanerva och Mikaela Wulff.

Helsingfors Segelsällskap HSS fyller 120 år i år och arrangerar för tredje året sitt Classic Yacht Symposium 2013 i dag. Bland talarna finns båtdesignern Halsey Herreshoff som talar om seglingens historia. HSS har 28 segelbåtar som medlemmarna sedan tre år kan låna mot en årsavgift.

Vill man veta hur det är att segla i storm lönar det sig att lyssna på Peter Bruce. Han talar inte minst om hur man kan förutspå en storm med ledning av vissa tecken i vädret.
Nu under veckoslutet och under mässans avslutningsveckoslut kan man få information om segelsemester i Medelhavet och Baltíkum, men också om Atlantsegling och jorden runt-segling.

Familjebåt med centerbord
Bland de största segelbåtarna på mässan finns ett par mindre som dessutom skiljer sig från mängden. Polska S-Yachts är till exempel en familjeseglare som lätt kan fraktas på en trailer. Vikten är 2,5 ton, vilket egentligen bara kräver en lite större dragbil.

I stället för normal köl har båten ett rejält centerbord som kan dras upp, och masten kan fällas ner.
– Inuti är båten inredd i samma stil som en motorbåt, och ståhöjden är närmare två meter, säger Matti Helenius. Han har redan sålt båten som visas på mässan, och det är samtidigt den första han sålt.
– Tillverkaren har varit under­leverantör för andra märken i ett par decennier och dessutom byggt motorbåtar. Nu kommer den första egna serien segelbåtar, säger Helenius.

Motorbåtarna dominerar

Volymmässigt är det förstås ändå motorbåtarna och utombordsmotorerna som dominerar på mässan. Av de knappt 9 000 båtar som såldes i Finland i fjol var mer än 8 200 under sex meter långa, och det var också en storleksklass som växte trots de dåliga konjunkturerna. Den and­ra storleksklassen som slutade på plus var båtar över tio meter, men totalt såldes bara 28 av dem.

Jouko Huju, vd för Finnboat, säger att försäljningen av utombordare brukar gå hand i hand med de ekonomiska konjunkturerna i landet. I fjol såldes 16 180, vilket är en minskning med 8,2 procent.
Båtbranschen i Finland omsatte drygt 104 miljoner i fjol. Exporten går främst till Sverige och Norge, där antalet räknas i tusental. Värdemässigt är också exporten till de skattemässigt skonsamma Jungfruöarna och Caymanöarna märkbar.

Cigarren från 1929
Nostalgiker får också i år sin beskärda del av upplevelser. Museala båtmotorer, träbåtar som restaurerats med lika delar svett och kärlek och en allestädes närvarande svag doft av trävirke och tjära är det svårt att missa när man vandrar runt på mässan.

Esko Vahto i Åbo har tagit det som sin livsuppgift att rädda gamla träbåtar, och av många unika exemplar i hans hall är Sikari den mest unika. Båten är en experimentell racerbåt som Zaké och Bruno Westin låtit bygga på Åbo Båtvarv 1929. Sikari är 9,60 meter lång och drivs av en Ford Flathead V8.

Båten är K-märkt vilket i praktiken betyder att den är säkrad för eftervärlden.
– Restaureringen är inte helt färdig, men i sommar ska båten testas i vattnet, säger Esko Vahto.

H-båtens fader hyllad
I samband med öppningen av båtmässan fick H-båtens designer Hasse Groop utmärkelsen Årets båtgärning. I dag finns det omkring 5 000 H-båtar, den glasfiberbyggda klass som ganska långt ersatte Haj- och Folkbåtarna.

H-båten initierades av Helsingfors Segelsällskap och premiärseglades 1968. Båten uppstod delvis som ett resultat av segelföreningens medlemmars behov av en modern och förmånlig segelbåt med både goda kappseglings- och långfärdsegenskaper. Den är nu den största entypsklassen av kölbåtar i Europa, möjligen i hela världen.