Helsingfors-Vanda finansierar alla landets övriga flygplatser. Foto: Lehtikuva / Heikki Saukkomaa

Av 25 flygplatser gör 24 förlust

Bara en av Finlands 25 flygplatser bär sig. Problemet är inte nytt, men olöst. Trafikminister Kyllönens förslag riskerar att få vänta till nästa regering.

Ska en enda flygplats bekosta existensen av landets övriga flygplatser? Hur lång får resan till närmaste flygplats vara i vårt avlånga land? Vad betyder flygplatsen för det regionala näringslivet?

Trafikminister Merja Kyllönen (VF) betonade i slutet av januari att syftet med det pågående strategiprojektet, som startade 2012, är att trygga Finlands konkurrenskraft och att bevara ett täckande utbud av flygtrafikförbindelser.

– Flygtrafikstrategin är en omfattande och invecklad helhet och vi måste ta hänsyn till målen och behoven hos många olika intressenter.

Målet är alltså en trafikpolitik som är hållbar för samhälle, miljö och ekonomi.

Och den tar tid. Det är inte första gången som problematiken kring de 24 olönsamma flygfälten i landet diskuteras.
 

Störst och minst
  • Helsingfors-Vanda har 14,9 miljoner resenärer per år.
  • Varkaus har 8 736 resenärer per år.
  • Helsingfors-Vanda har 90 procent av flygtrafiken i Finland.

Flygplatsnätet granskas och utvärderas denna gång inte enbart på grundval av ekonomi utan också på basis av hur man når flygplatserna, hur väl servicen för passagerarna fungerar, vilka behov flygbolagen har.

God service är, enligt Trafik- och kommunikationsministeriet, att resan till flygplatsen inte tar mer än tre timmar. För den som reser från landskapen skall den totala resekedjan till Helsingfors-Vanda inte ta mer än sex timmar.

– I november 2014 är förslaget klart och i något skede ställs regeringen mot väggen. Men den sittande regeringen kommer knappast att besluta om hur flygförbindelserna inom landet ska upprätthållas, det kan nog gå till nästa regering, säger trafikrådet Lassi Hilska.

Hilska konstaterar att det är problematiskt när en flygplats – Helsingfors-Vanda – finansierar landets övriga flygplatser.

Asientrafiken viktigast

Hilska påpekar att också Helsingfors-Vanda är i behov av investeringar för att fortsättningsvis vara attraktivt. I dag är flygplatsen en av de förmånligaste flygplatserna i Europa, när det kommer till de avgifter som flygbolagen skall betala.

– Behöver näringslivet i Finland all den service de har i dag eller duger det med tillräckligt bra i landsbygdens centra? resonerar Lasse Hilska.

Hilska påminner om att de internationella förbindelserna är viktiga för Finland. Asientrafiken till Europa via Finland ger inkomster som bär upp verksamheten.

– Transfertrafiken är en nödvändig del och serviceutbudet på Helsingfors-Vanda flygplats behöver vara på god nivå. Det behövs investeringar också där.

– Dessutom, säger han, måste man räkna med att energipriset stiger och kan komma att påverka alla anskaffningar.

Kan Finland då avstå från flygplatser och i så fall vilka? Den frågan vill ingen svara på i dag, vare sig tjänstemän eller ansvariga på Finavia.

Det Finavia vet, eller snarare uppskattar, är att 40 miljoner euro per år behövs för att hålla flygplatserna i nuvarande skick. Faktum är också att underskottet från flygplatserna ute i landskapen blev cirka 22 miljoner euro år 2011. Största orsaken är att passagerar­volymerna i Finland är små.

I Sverige har man valt att privatisera majoriteten av flygplatserna. Bara var fjärde är i statens ägo.

Flygtrafiken är viktig för Finland

Som helhet är flyget mycket viktigt för Finland, enligt forskningsinstitutet Oxford Economics viktigare än för de flesta andra EU-länder. Bara i fem andra EU-länder har flygförbindelserna större betydelse än i Finland.

För finska staten innebär flygtrafiken i skatteinkomster och avgifter av skattenatur årligen 864 miljoner. I direkta inkomster ger flyget staten 909 miljoner.

Oxford Economics gjorde undersökningen år 2010.

Direkt beroende av flygtrafiken är 104 000 finländare, eller 4,2 procent av arbetskraften.