Foto: Colourbox

Slavarbete på konservburk

Organisationen Finnwatch avslöjar brott mot mänskliga rättigheter bakom en del av mataffärernas billighetsvaror. Ananasjuice och tonfisk av affärskedjornas egna produktmärken Pirkka, Rainbow och Eldorado har tillverkats med tvångsarbete av flyktingar, också minderåriga barn.

Den smakar sött, men ananasjuicen är bildligt talat gjord på blod, svett och tårar. Åtminstone den juice som är gjord på koncentrat och säljs som Pirkka-, Eldorado- eller Rainbowmärkt. Det hävdar organisationen Finnwatch.

Koncentratet kommer från en fabrik i Thailand som enligt Finnwatch tvingar sina anställda - papperslösa flyktingar från Myanmar - att arbeta för svältlöner. Arbetstagarna får som sämst dagslöner motsvarande 5 euro och de tvingas jobba upp till elva timmars dagar, sex dagar i veckan, under förhållanden som inte motsvarar normerna för arbetsrätt i Thailand.

De yngsta slavarbetarna är 14-åringar. Fabriken har konfiskerat deras pass och tvingar dem att stanna. De får inte byta arbetsplats och de får inte ansluta sig till facket. Att vända sig till polisen är lönlöst eftersom polisen är korrumperad och samarbetar med fabriken, säger Sonja Vartiala på Finnwatch.

S-gruppen och Kesko beklagar faktum och lovar bot och bättring. Finnwatch hoppas att de finska affärskedjorna inte bryter kontraktet med fabriken utan att de i stället jobbar för att arbetstagarna ska få anständiga förhållanden.

Finnwatch säger att detaljhandeln bör övervaka att produkter som säljs extra billigt, under deras egna varumärken, är ansvarsfullt producerade. Det är extra svårt när råvaran kommer via flera underleverantörer, men det fråntar inte affärskedjorna ansvaret.

Finnwatch pekar på liknande problem för tonfiskburkar av samma märke. Även på konservfabriken får arbetarna löner som inte räcker till för att leva. Det betyder att de måste jobba övertid för att försörja sig. Dessutom saknar de arbetsavtal och möjligheter till medlemskap i ett fackförbund som kunde driva deras intressen.

Finnwatch uppmanar också konsumenterna att fråga mer efter produkternas ursprung och att inte handla enbart utifrån vad som är billigast.