Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

Viking Grace ren nyhet i färjetrafiken

En ny generation av färjor sätts nästa vecka i trafik mellan Finland och Sverige. Den första företrädaren för den miljövänliga generationen är M/S Viking Grace, som på torsdagen överläts till ägaren av STX Åbovarv. Varvet kämpar som bäst för sin fortsatta existens.

Färjan drivs med flytande naturgas (LNG) och kan enligt Trafiksäkerhetsverket med fog kallas grön. Förbränningen av flytande naturgas avger praktiskt taget inga svavelutsläpp. I jämförelse med de nuvarande dieselfärjorna minskar utsläppen av kväveoxid med 85–90 procent och utsläppen av koldioxid med 20–25 procent.

Dessutom uppstår det betydligt mindre oljeblandat spillvatten än i andra färjor.
Gruppchefen Sten Sundberg vid Trafiksäkerhetsverket säger att fartyget har väckt mycket intresse världen runt. Fartygen uppfyller de krav som ställs i EU:s svaveldirektiv som träder i kraft inom sjöfarten 2015.

Viking Line hoppas att nyheten ska förbättra bolagets ekonomiska resultat.
–Läget på kryssningsmarknaden har varit vanskligt, säger vd Mikael Backman.

I alla fall har förhandsintresset varit stort. Viking har fått över 30000 bokningar till Viking Grace på linjen Åbo–Mariehamn–Stockholm.

Jungfruresan sker på söndag och på tisdag är det dags för den första reguljära avgången från Åbo.

Backman var stolt när han visade upp fartyget på torsdagen.
–Den här färjan är inte avsedd för de värsta supsällskapen.
För att locka nya kundgrupper har man en spa-avdelning, en stor taxfreeavdelning, en nattklubb och specialrestauranger.

"Ingen explosionsrisk"

Både på Viking Line och på Trafiksäkerhetsverket försäkrar man att fartyget är säkert.
–Risken för gasläckage har minimerats med hjälp av bland annat dubbla gasrör och grundliga riskbedömningar. Passagerarna behöver inte oroa sig för gasen, säger Sundberg.

Med de dubbla gasrören menar man att gasrören går inne i ett annat rör. Om det inre röret springer läck stängs systemet automatiskt av.
–Det är svårt att lova en nollprocentig risk, men i praktiken ligger explosionsrisken på den nivån.

Under den första månaden måste färjan ändå drivas med diesel. Gasleverantören AGA:s LNG-tanker har nämligen inte blivit färdig i tid, säger Viking Lines tekniska direktör Tony Öhman.
För Viking har investeringen gått på cirka 240 miljoner euro. Finska staten har ställt upp med 28 miljoner euro i miljöstöd.