Foto: Tor Wennström

Dolda framgångssagor den tyska ekonomins motor

Tysk industri är mer än några biljättar. Små, nischade ­exportföretag hjälper ekonomin trotsa finanskris och ­globalisering. Och de kan lära Finland ett och annat.

MÜNCHEN

Under de stora fönstren i den kulturmärkta industrihallen blir vintersolens hårda ljus lent och behagligt. På verkstadsgolvet ligger hundratals meter skenor fullklottrade med vita noteringar. Det är ett precisionsarbete att bygga berg-och-dalbanor för hand, och det tar lång tid att lära sig.

– Kineserna kopierar våra banor rakt av, men det skadar inte oss eftersom till och med kinesiska nöjesparker ändå vill ha tysk kvalitet, säger Ralf Reifferscheidt som leder affärsområdet Rides hos medelstora företaget Maurer Söhne.

Tyska företag klarar sig bra i globaliseringen och konkurrensen från Asien. Kvaliteten “Made in Germany” är en orsak, innovationerna en annan.

– Vårt företag har ungefär 200 patentansökningar. Vårt mest kända patent är nog sätet som lämnar axlarna fria då passageraren är fastspänd vid höften. Vi har toppkvalificerade anställda. De är inte så unga, men  har lång erfarenhet. En annan viktig sak är ägarens band till företaget.

Samma familj har ägt Maurer Söhne i tre generationer. De jobbar själva i företaget och har en långsiktig strategi i stället för att jaga kortsiktiga vinster, säger Reifferscheidt.

– De investerar även om det ekonomiska klimatet är dåligt. Det senaste året har vi satsat miljoner på berg-och-dalbaneproduktionen.

 Läs hela artikeln i dagens Hbl