Dubai. Linbanorna är inte reserverade bara för skidanläggningar. Foto: Doppelmayr.

Linbanor är inte bara för fjäll och nöjesparker

En linbana kan lätt transportera tusentals passagerare i timmen mellan Degerö och stadskärnan. Det hävdar tillverkarna som jobbar för att övertyga tjänstemän och politiker om att linbanan är ett seriöst alternativ till bron över Kronbergsfjärden.

– Linbanor är inte bara några nöjesparksapparater, som de utdömts till av kritikerna, säger diplomingenjör Alexi Hiltunen.

Han representerar den stora österrikiska linbanetillverkare Doppelmayr.

Linbanor förknippas ofta med skidliftar och kabinbanor i skidcentren. I många av världens storstäder har dock linbanorna tagit över tunga uppgifter inom kollektivtrafiken. Fördelarna med linbanorna är enligt tillverkaren att investeringskostnaderna är låga jämfört med alla andra alternativ, att de har hög passagerarkapacitet, att de inte kräver stora ytor och att de är energisnåla.

Och inte minst: det går snabbt att bygga en bana.

Ingenjör Ralf Nikander har gjort sig känd som en entusiastisk lobbare för linbanan. Han hävdar att tjänstemännen i Helsingfors ger politikerna fel faktauppgifter om linbanealternativet som mer eller mindre sopats under mattan när man diskuterar förbindelserna mellan centrum och Kronbergsstranden.

– Hos oss säger en tjänsteman på staden att linbanans transportkapacitet är för liten. Det är struntprat, men så här begraver man lätt hela projektet. Jag frågar mig om tjänstemännen är rädda för att hålla framme linbanealternativet.

– Det är kanske ett för enkelt alternativ. Linbanan är färdigt planerad, testad och certifierad. Tjänstemännens uppgift skulle bara bestå i att anvisa platsen för ändstationerna. Kanske de är rädda att bli utan arbete om de inte får sitta och planera dyra och krångliga lösningar, säger Nikander.

Finns i miljonstäder

Nikander har studerat linbanor runt om i världen och räknar upp miljonstäder och länder där de fungerar ljudlöst och energisnålt.

– Barcelona, New York, Tyskland, Kina, Vietnam ... I London hann linbanan som byggdes inför OS transportera över en miljon människor under de tre första månaderna.

– För oss gäller det nu under det instundande året att övertyga tjänstemän och politiker om linbanans odiskutabla fördelar, säger Nikander.

I Doppelmayrs Finlandskontor på Skatudden håller Aleksi Hiltunen och vd Reijo Riila med Nikander.

– En linbana kan hos oss kännas som en ny och konstig idé i stadsmiljö, men det är en välfungerande och kostnadseffektiv lösning där naturförhållandena annars innebär dyr och svårt förverkligad infrastruktur, säger Hiltunen.

Läs mer i onsdagens tidning!