När alla betalar Yleskatt, måste man se till att publiksiffrorna stiger, säger Yles vd Lauri Kivinen. Foto: Tor Wennström

Vd hoppas på mer samarbete mellan finska och svenska Yle

När Yle vid årsskiftet blir skattefinansierat duger inte de nuvarande publiksiffrorna, säger vd Lauri Kivinen. – Ökningen ska synas i gruppen 20–35 år. Svenska Yle kommer att finnas om femton år, tror Kivinen. Men han vill se mer samarbete mellan finska och svenska sidan.

Vid årsskiftet går en 84 år lång tradition i graven när tv-avgiften slopas. I stället betalar alla finländare en Yleskatt på 0,68 procent, högst 140 euro per år.

När Yleskatten slutligen klubbades igenom i december i fjol innebar det slutet på en lång period av osäkerhet inom Yle. Men om stormen inom huset har lugnat sig, kan den i stället slå till utifrån när finländarna ifrågasätter tvånget i Yleskatten.

– Efter årsskiftet kan ingen längre säga "Jag behöver inte Yle, så jag ska inte betala". Självklart ska det påverka vår relation till publiken. Vi måste lyssna bättre, vi måste motivera våra val och visa hur vi investerar i olika program. Vi ska kunna visa hur mycket vi satsar på till exempel barnprogram och drama och hur mycket vi köper externt. Siffrorna ska vara så transparenta att folk förstår vad de får för pengarna, säger Lauri Kivinen som är Yles vd sedan två år tillbaka.

På tisdag behandlar förvaltningsrådet Yles nya strategi. Styrelsen godkände strategin, Hela folkets Yle, för en dryg vecka sedan.

Ekonomin i balans

I dag har Yle ett kroniskt underskott på ungefär 20 miljoner euro. Yleskatten ska sätta ekonomin i balans.
 

Yleskatten
  • Träder i kraft i början av 2013.
  • Är 0,68 procent av inkomsterna, ändå högst 140 euro.
  • Gäller alla som fyllt 18 år. Den som förtjänar mindre än 7 352,95 euro per år betalar ingen Yleskatt.
  • Gäller inte den som bor på Åland.

Men faktum är att Yle efter årsskiftet har betydligt fler betalande tittare, lyssnare och läsare.

– Skillnaden är större än man skulle kunna tro. I dag betalar en fjärdedel av hushållen inte för Yles program och det är inte syftet med public service. Samtidigt visar statistiken att alla använder Yles tjänster. Men det är systemets fel, inte folkets. Systemet fungerar inte i dagens digitala värld, säger Lauri Kivinen.

Han betonar vikten av att nå varenda finländare.

– Vårt mål är att nå 80 procent på daglig basis.

Ökningen på sex till sju procentenheter ska synas i gruppen finländare mellan 20 och 35 år.

– De är ganska svåra att nå i och med att deras liv är i stor förändring. Vi når dem inte med vårt nuvarande tv-utbud, vår stil och vårt innehåll. Vi måste vara på webben, satsa på Yle Arenan och förstå hur yngre generationer använder medier. Vad gäller radion har vi i synnerhet på finska sidan haft flera kanaler som täcker samma segment.

Vad säger du till dem som tycker att Svenska Yle sväljer en för stor del av Yles pengar?

– Jag är glad över att jag inte har hört stark kritik om satsningarna på Svenska Yle. För beslutsfattarna är det inte något tema, det handlar mer om några enskilda konsumenter. Självklart ska vi satsa på svenskt program.

Finns Svenska Yle kvar om femton år?

– Jag tror det. Men jag hoppas också på mera samarbete mellan finska och svenska sidan.

Läs mer i dagens Hufvudstadsbladet!