Foto: Niklas Meltio

Svaveldirektivet tvingar gruvbolag att hitta nya transportrutter

Enligt bolagets vd Pekka Perä hotar det förestående svaveldirektivet medföra årliga extra kostnader på tiotals miljoner euro, så bolaget ser sig tvunget att utforska nya transportrutter.

–Ett alternativ är att frakta godset från Talvivaara via Kostamus till Murmanskbanan och vidare till Ishavet. Där finns hamnar som är öppna året om. Dessutom är det kort väg till exempel till Kina och Japan, säger Perä.

Tillsvidare är det Karleby som är Talvivaaras huvudhamn. Via den fraktar bolaget bland annat zink till Nederländerna. Även stora mängder lut och kalksten passerar Karleby på väg till gruvan.

Svaveldirektivet träder i kraft 2015 och då måste gruvbolaget ha löst problemet med rutterna.
–Det handlar inte om att vi skulle motsätta oss miljöskydd. Men kostnaden är så väsentlig att vi måste ta reda på det förmånligaste och effektivaste alternativet för vår logistik.

Stora fartyg kanske uteblir

Hamndirektören i Karleby Torbjörn Witting säger att svaveldirektivet blir ett problem särskilt för gruvindustrin. Det beror på att den använder betydligt större fartyg än annan industri.

–De här fartygen seglar vanligen på oceanerna och kommer till Östersjön kanske bara en eller två gånger under hela sin livscykel. Den värsta hotbilden är att fartygen inte byggs om så att de lämpar sig för Östersjöområdet, och att de alltså inte längre kommer hit, förklarar Witting.

Det här skulle enligt Witting leda till att gruvbolagen i praktiken vore tvungna att flytta bort sina transporter från Finland.
Witting vet att många gruvbolag planerar att söka sig till sådana sjörutter som saknar de olägenheter som svaveldirektivet för med sig, till exempel Narvik i Norge eller Murmansk i Ryssland.

Illa för hela logistikkedjan

Gruvbolagens planer på nya rutter innebär enligt Witting en katastrof för hamnen i Karleby. Om gruvbolagen flyttar till oceanhamnarna beräknas hamntrafiken in Karleby minska med hälften.

–Andra hamnar i Finland har inte just lika stora och lika många fartyg som vi. Vi kommer sannolikt att vara bland de största förlorarna, säger direktören för hamnen som betjänat gruvindustrin i 50 år.

Witting menar att slaget blir hårt för hela den logistiska kedjan i Finland och dess talrika arbetstillfällen. Han hoppas att Finland ska förhandla fram en nationell övergångsperiod för svaveldirektivet med bättre möjligheter för anpassning.