Bron som får känslor att svalla

Bron över Kronbergsfjärden som ska förbinda centrum och Degerö finns knappt på arkitekternas ritbord, men redan nu väcker den häftiga känslor för och emot. Om bron får grönt ljus så står den klar först på 2020-talet.

– Nu koncentrerar vi oss på arkitekttävlingen sedan blir det tid att ställa olika alternativ mot varandra. Färjeförbindelse, Hertonäs rondell och metron, är fortfarande alternativ, säger biträdande stadsdirektör Hannu Penttilä med ansvar för stadsplaneringen.

– När segraren i arkitekttävlingen valts kommer de andra alternativen med i diskussionen. Om bron efter det är nummer ett så görs det upp en plan, det förs diskussioner med invånarna och sedan fattar stadsfullmäktige beslutet.

Brons sträckning över den stora fjärden, med havet öppet svallande utanför, innebär att det kan bli det största och mest uppseendeväckande byggnadsverket i Helsingfors.

Brons längsta avsnitt, mellan Degerö och Sumparn, skulle bli upp till 1,2 kilometer och pylonerna – de bärande pelarna – kan resa sig åttio meter över havsytan.

Enligt Penttilä är Kronohagen fortfarande det sannolika alternativet för brofästet på stadssidan. Trafikplaneringschef Ville Lehmuskoski framkastade för en tid sedan Hagnäs som alternativ och det uppfattades som att stadsplaneringskontoret hade böjt sig för invånarprotesterna i Kronohagen.

– Inga sådana beslut har fattats, säger Penttilä.

De projektansvariga tjänstemännen måste vara strikt objektiva.

– Men jag är nog ivrig, vi har så bra namn med i tävlingen att vi kan förvänta oss fina bidrag. Om de sedan smälter in i landskapet eller stiger fram eller bäggedera, det återstår att se, säger Kronbergsstrandens projektchef Jari Tirkkonen.

I tävlingsprogrammet uppmanas deltagarna att beakta alla alternativ.

– Jag minns att arkitekten som ansvarade för Moderna museets (MoMa) utvidgning i New York sade ungefär att "ger ni mig mycket pengar så får ni något storslaget, ger ni mig ännu mera så ska jag trolla bort det", skrattar Tirkkonen.

Ett femtiotal arkitektgrupper från hela världen tävlade om att få vara med. Fyrtio gallrades bort så tio byråer är med om att tävla om bron. Förslagen ska lämnas in så att de kan presenteras för allmänheten i februari.

– Jag är mycket nöjd om det uppstår en bred diskussion om bron, säger Tirkkonen.

Är det risk för att staden har gått så långt i förberedelserna att man inte längre har mage att säga nej till bron?

– Nej, det har genomförts massor med arkitekttävlingar kring projekt som inte blivit av, säger Penttilä.

Färja eller bro? Läs om åsikterna för och emot i dagens Hbl.