Konstnären Lars Vilks lever under ett ständigt hot efter att ha tecknat Muhammed som rondellhund. Foto: Sandra Henningsson

Lars Vilks: Moderna samhället står emot islam

Islam tar inte över västvärlden. Det moderna samhället kommer emot. Det säger den kontroversielle konstnären Lars Vilks, känd för sina rondellhundar och sin islamkritik. – Islam måste moderniseras, säger Vilks i en Hbl-intervju.

Rasist och islamfientlig har han kallats, svenske konstnären Lars Vilks, allt sedan han tecknade profeten Muhammed som rondellhund 2007. Och under hot har han levat sedan dess. Men gömt sig har han inte. Att hitta hans mobilnummer och adress på nätet tar inte många sekunder.

Han svarar genast. Och visst, Hufvudstadsbladet är välkommet på intervju.

– Men var beredd på att ni stoppas av vakter från Säpo, varnar han.

Mycket riktigt. Den svenska säkerhetspolisen bor i en husvagn utanför Vilks hus, ett litet, ensamt hus ute på den skånska landsbygden en bit från Ängelholm. Efter en koll i registren släpps Hbl in, men en vakt sitter med under hela intervjun. En annan stannar kvar ute på gården.

Så här har Lars Vilks haft det ända sedan 2010, Säpo-vakter i hasorna vart han än går.

Hur går det ihop, att leva med väktare hela tiden?

– De är väldigt trevliga. Bilden av dem som stora biffar och hårdingar är inte sann.

Efter rondellhundarna har Vilks utsatts för flera attacker. I maj 2010 till exempel försökte två män tända eld på hans hus och vid ett par tillfällen har han attackerats under sina föreläsningar.

Lever du i rädsla?

– Nej, det kan jag inte säga. Det är lugnare nu. De fundamentalistiska islamisterna har deklinerat. Förr hade de resurser och teknik, men i dag är de amatörer som schabblar när de ska spränga bomber. De är inte ofarliga, men inte farliga på samma sätt.

Vi sitter i en sliten soffa i Vilks konstnärshem. Här bland penslar och färgtuber ligger navet i hans arbete, ett konstnärskap som så gott som helt cirklar kring rondellhunden. Allt som hänt efter den första hundbilden, reaktioner och skeenden, är en del av Vilks konstverk.

Och i nästan allt han målar finns hunden. Vi ser bland annat en tavla med Tintin och rondellhunden och en annan med rondellhunden och den första nattvarden. Och så några helt neutrala tavlor på hans gigantiska konstverk Nimis.

Men gallerierna tar inte i hans verk ens med tång.

– Av två orsaker, skräck för hämndaktioner och rädsla för att bli stämplad som rasist, säger han.

Så nu säljer Vilks privat till folk.

– Fyra tavlor ska jag sälja per månad för att få det att ihop, det ger 14 000 kronor. Det klarar man sig på.

”Rasist och islamfientlig”

Det är inte bara gallerierna som håller Vilks på avstånd. Hans kritiker kallar honom islamfientlig rasist och anklagar honom för att vara ute enbart för att provocera och få uppmärksamhet.

För drygt en månad sedan var han åter i rubrikerna efter att ha föreläst på en kongress i New York arrangerad av Sion, en öppet islamfientlig organisation. I hasorna hade han svenska medier som, enligt Vilks, var där för att ”sätta dit honom” för islamfientlighet.

– Vad jag än säger så vrider man och vänder på det för att få mig in i ett hörn. Konferensen var som en lockelse: ”nu kommer han att avslöja sig”. Men de fick ingenting där. De får fortsätta att insinuera.

Själv säger Vilks att han deltog för att konferensen var en del av hans konstnärliga projekt. Men kritiken var inte nådig, speciellt när Vilks inte reagerade på att muslimer jämfördes med råttor. Han gör inte heller mycket för att putsa sitt rykte.

– Det bästa sättet är inte att sopa undan sina motståndare och fördöma dem som galna idioter. Studerar man dem närmare så har de rätt i en del saker, som yttrandefriheten.

Mer stöd för Sions islamfientliga agenda ger han i ett mejl till dess ledare Pamela Geller. I mejlet, som finns på internet, skriver Vilks att Sion försvarar västvärldens grundläggande värderingar och att han ”starkt stöder Sions viktiga kritik av politisk islam”. Å andra sidan säger han till Hbl att han inte tror på att islam tar över västvärlden.

– Klart de försöker infiltrera, men frågan är om de har någon möjlighet till det. Jag tror inte det. De har fått stopp på publicering av bilder, och fått regeringar att bli försiktiga, men det finns en gräns för vad västvärlden är beredd att gå med på. Moderniseringen kommer emot, det moderna livet är mera tilltalande än en medeltida teologisk syn.

Så vad kommer att hända?

– Islam måste moderniseras, allt annat är otänkbart.

Kommer det att ske?

– Ja, men det tar sin tid. Jag tror att vi kommer att se rätt stora förändringar under min tid.

Fast just nu tycker Lars Vilks inte att yttrandefriheten firar några segrar. Världen har blivit ”hyperkänslig”. Han kritiserar västvärlden för att ha böjt sig efter bråket kring de danska Muhammedkarikatyrerna. Självcensuren blev kontraproduktiv.

– Man borde ha gjort precis tvärtom. Man skulle ha publicerat karikatyrerna överallt. Då hade man fått ett sådant genombrott att det hade gjort saken mindre intressant. Nu uppmuntrade man till aktivitet och reaktionen blev: se vi har lyckats få stopp på dem, vi skrämde dem.

Släpper inte sina hundar

Historien kring Vilks rondellhundar följer samma spår som de danska karikatyrerna, även om han säger att han aldrig trodde att hans teckning skulle bli så kontroversiell. Tanken var att den skulle ingå som en del av en utställning med temat Hunden i konsten och det var först efter att den censurerats där och publicerats i Nerikes Allehanda som helvetet brakade loss.

Men i stället för att backa håller Vilks fast vid sina hundar.

– Man kunde ha avsagt sig allt, men jag tyckte att ämnet var intressant. De reaktioner som dök upp var värda att diskutera, det var en fråga som låg i tiden.

Vilks säger att det ska gå att kränka och förlöjliga religionen.

– Kristendomen har i det stora hela blivit tämjd när den avsagt sig sitt krav på att politiken ska utformas efter religiösa dogmer. Det har inte islam och det är problemet.

Det ligger nära till hands att säga att du provocerar medvetet, är det så?

– Nej, det stämmer inte. Det är väldigt få konstnärer som kan förutse vad som händer med ett konstverk. En provokativ bild kan visas flera gånger utan att något händer, och plötsligt bara, pang.

Varför har du fastnat just för islam?

– Jag har inte fastnat, snarare är det så att islam har fastnat på mig.

Har du tänkt på att be om ursäkt?

– Nej så korkad har jag aldrig varit, tvärtom, det är de som ska be mig om ursäkt för sitt beteende.

Och stämpeln som rasist, vad säger du, är du rasist?

– Eftersom alla är rasister kommer ingen undan. Vi är alla rasister, det är bara fråga om att vi ska bli medvetna om det.

Så tar han upp debatten om invandrare, nu aktuell också i Sverige.

– Jag har anklagats för att ha sagt att vi har för många invandrare. Men då citerar man bara meningens första del, inte att de är för många i förhållande till de resurser vi har. Eftersom vi har ett starkt politiskt stöd för invandring måste resurserna ökas rejält. Det är inget kontroversiellt i att säga att integreringen inte lyckats, att invandrarna har hamnat på samhällets botten.

Själv sitter han fast med sina väktare. Som noterar allt.

– De kommer ut om 20 sekunder, viskar den vakt som suttit med under intervjun när vi reser oss.

Bland det sista vi ser är en svart Saab med övertejpad registerskylt. Säpo.

 

FAKTA:
• Lars Vilks föddes den 20 juni 1946 i Helsingborg. I dag bor han i Höganäs i Skåne.
• Han är bland annat konstkritiker, filosofie doktor i konstvetenskap och flitig debattör. Han skriver så gott som dagligen i sin blogg.
• År 2007 tecknade Vilks profeten Muhammed som rondellhund. Chefredaktören för Nerikes Allehanda, där bilden publicerades, mordhotades. Också flera andra tidningar publicerade bilden.
• Teckningen ledde till protester i den muslimska världen och i en del muslimska länder brändes svenska flaggor.
• Vilks har hotats och attackerats flera gånger. I mars 2010 i Irland greps sju män misstänkta för att ha planerat mörda Vilks. I maj 2010 försökte två män tända eld på hans hus. Samma månad attackerades han under en föreläsning i Uppsala.
• Efter bombattacken i Stockholm i december 2010 har Vilks haft beskydd av Säpo dygnet runt eftersom attentatet enligt ett brev till nyhetsbyrån TT genomfördes på grund av svenska folkets tystnad kring Vilks rondellhundar.