Foto: Lehtikuva

Facebook: Användaruppgifter går inte till annonsörerna

Annonsörerna ges däremot möjlighet att skicka annonser till en viss sorts användare, till exempel de som är intresserade av skidturism.

Facebook ger inte ut privata uppgifter om sina användare till annonsörer, säger Facebooks representant i Norden.

Facebook riktar reklam till målgrupper bland annat med hjälp av uppgifter om användarnas ålder, bostadsort och användning av gilla-knappen.

Facebook-representanten Thomas Myrup Kristensen framhåller att bolaget inte informerar annonsörerna om vilka användarna är.

–Det skulle skada användarnas förtroende för Facebook och skulle inte heller vara bra för affärerna, säger han.

Den senaste uppståndelsen gäller att Facebook registrerar ett gillande även för länkar som förmedlas i användarnas privata meddelanden. Det har bland annat tekniksajten Techcrunch skrivit om.

Enligt Kristensen är det här dock någonting som inte syns i användarens profil. Det handlar i stället om ett fel i räkneverken för gillanden på utomstående webbsidor.

–Till exempel på en del bloggar finns det en gilla-knapp och intill den ett räkneverk som visar hur många som gillat bloggen. Räkneverket har haft ett fel med som gjort det inexakt.