SvD slopar egen sportredaktion

Den svenska dagstidningen Svenska Dagbladet bygger om sitt koncept "för att passa en ny tid". Svenska Dagbladet meddelade i går om en rad förändringar som ska gynna tidningen i framtiden.

Svenska Dagbladet går från tre delar till två. Tidningen ska även i fortsättningen komma ut som papperstidning sju dagar i veckan men ekonomidelen Näringsliv blir en ny fristående papperstidning.

Sportredaktionen kommer att läggas ner helt. Enligt branschtidningen Dagens Media har Svenska Dagbladet bekräftat uppgifterna om att tidningen i fortsättningen bara kommer att publicera köpt material.

Rykten om att också kulturredaktionen läggs ner tillbakavisas av chefredaktör Lena K Samuelsson, men kulturdelen som egen del kommer att försvinna, skriver Dagens Media.

Personalen bantas ner med 40 tjänster. Bland annat en tredjedel av tidningens fotografer kommer att få gå som följd av förändringarna.

Svenska Dagbladets ledning presenterade sitt sparpaket i augusti. Samtidigt berättade ledningen att tidningen ska göras om och att mera krut ska satsas på nättjänster. Samuelsson menar att man med detta "stärker den digitala kraften och fokuserar på kärnverksamheten".

Svenska Dagbladet har 904 000 läsare varav hälften läser tidningen digitalt. Förändringen innebär att redaktionen framöver producerar två tidningar och två nyhetssajter