Påhittade personer hyllar företag på webben

Det kan verka som ett spontant inlägg på nätet av en vanlig medborgare, men är egentligen något som är skrivet av en person som representerar ett företag.

I engelskspråkiga länder är fenomenet känt under benämningen astroturfing. Det innebär att till exempel ett företag anlitar någon att föra fram åsikter som gynnar företaget eller skapar en uppdiktad person på ett socialt medium eller ett diskussionsforum för att föra fram åsikterna.

Det finns inga uppgifter om hur vanligt det är, men det förekommer.

–Jag skulle tippa att det är mer vanligt förekommande än de fall som uppdagats eller någon åkt fast för, säger doktorand Salla-Maaria Laaksonen vid Helsingfors universitet.

Hon har bland annat forskat i företagsimage och digital pr.

Begreppet astroturfing myntades i USA för tio år sedan och härleddes från företaget Astroturf, en leverantör av konstgräs, för att beskriva försök att påverka åsikter genom något som verkar vara genuina gräsrotsyttringar men i själva verket är en samordnad kampanj.

"Bör avslöjas i tid"

Reklambyrån Bob Helsinki är känd för en rad ovanliga kampanjer, bland annat för att rädda babianerna vid Högholmen och nu senast stjärnsångaren Kristal Blingström, som visade sig vara en pr-figur för mobiloperatören Saunalahti. Blingström nämnde dock inte operatören eller dess produkter.

Vd Jukka Kurttila, är ni beredda att rekommendera något på nätet i en påhittad persons namn om någon betalar er för det?

–Kanske, om det är fråga om en välmenande och rolig kampanj där man inte gör någon illa eller bryter mot lagen.

Enligt Kurttila bör det avslöjas i tid att det handlar om en påhittad identitet. Att skapa en påhittad person som folk skulle tro på i oändlighet skulle vara stört omöjligt.
–Det vore skrupelfri dumhet att tro att man inte skulle åka fast för sånt här i dagens värld.

Användare på sin vakt

Enligt Laaksonen är det omöjligt att säga hur många som anlitats genom tiderna för att sprida påhittade gräsrotsyttringar. Numera gäller det att skapa en väldigt trovärdig identitet för att kunna få gehör.

–De åker vanligtvis fast efter att aktiva användare upptäcker något misstänksamt. Texten kan vara allt för inriktad på marknadsföring eller så förekommer samma text på olika ställen, säger Laaksonen.

Det lönar sig ändå inte att oroa sig allt för mycket för att fenomenet skulle bli vanligare. Källkritik hjälper.
–Enligt en undersökning har bekanta personer och nätverk en mycket mer betydande roll i opinionsbildning och beslutsfattande än okända, säger Laaksonen.