HBL/arkiv-Tomi Parkkonen

Tvivelaktig kampanj uppger Fortum som sponsor

Fortum och Skattebetalarnas centralförbund nämndes så sent som i måndags som sponsorer i en tvivelaktig smarttelefonkampanj.

Det är frågan om danska Orville Medias webbkampanj som synas av Konsumenteuropa i Finland på grund av misstankar om brott mot konsumentlagen.

Marknadsföringskampanjen lovar konsumenten en gratis smarttelefon för produkttestning, men löftet visar sig vara falskt. Däremot ska konsumenten svara på en enkät som görs för att utreda konsumtionsvanor och samtidigt prackar kampanjen på konsumenten en massa tjänster.

Till slut erbjuds konsumenten en vanlig mobiltelefon som man ska betala 60 euro i månaden för.

Fortum och Skattebetalarnas centralförbund betonar att de inte är sponsorer för kampanjen. De är delaktiga i kampanjen genom telemarknadsföringsföretag för att skaffa nya kunder. Telemarknadsföringsföretagen har använt Orville Media för att samla kontaktuppgifter.
–I just den här formen är kampanjen inte vad vi kommit överens om och framför allt inte en sådan som vi vill vara med om, säger kommunikationsdirektören Aki Koskinen på Fortum.

Efter att FNB kontaktade Fortum och Skattebetalarnas centralförbund avlägsnades deras namn från sponsorlistan. FNB kunde inte nå Orville Media.