Foto: Colourbox

Sociala annonser allt vanligare på Facebook

Det blir allt vanligare att företagen annonserar på Facebook genom att få folk att gilla sig.

Utbildaren Marko Pyhäjärvi säger att företag allt oftare erbjuder vinster och specialerbjudanden för att få folk att trycka på gilla-ikonen. Pyhäjärvi är specialiserad på Facebookannonsering.

Personer som väljer att gilla ett företag går samtidigt med på att bli utnyttjade i marknadsföringen. Företag kan till exempel rikta direktreklam till såväl dem som deras vänner.
Konsumentverket ser inga hinder för den sociala annonseringen eftersom den nämns i Facebooks användarvillkor. Det tar ändå tid att bekanta sig med de komplicerade villkoren, och alla av dem har nödvändigtvis inte ens översatts till användarens språk.

Direktör Anja Peltonen på Konsumentverket säger att också företagen borde informera om att beslutet att gilla dem kan leda till direktreklam. Det är något som sällan skrivs ut i annonserna.
Peltonen påpekar att man när som helst kan återta sitt samtycke till direktreklamen, helt enkelt genom att trycka på Sluta gilla.

Internetmarknadsföraren Pyhäjärvi tror att folk med tiden blir mindre ivriga på att gilla företag om det enda de har att erbjuda är spam i form av annonser. Han tycker att det vore smartare att erbjuda gillarna till exempel tips på hur företagets varor kan användas.