Flygentusiaster håller enda DC-3:an i luften

Hon var inte med då det begav sig, men Heidi Listenmaa är i dag en av fackelbärarna som för vidare traditionen med blåvita Douglas DC-3-flygplan. Landets enda flygdugliga exemplar fyller 70 år på julafton och mår bättre än på länge.

De fjortoncylindriga stjärnmotorerna från Pratt & Whitney vrålar med respektingivande potenta bastoner och det rycker i flygkroppen. Bakom spakarna i cockpit sitter piloterna Pentti Niemi och Petri Munukka.

Den senare kan i det här sammanhanget beskrivas som ”bara” 56 år gammal medan den förre uppges ha över 20 000 timmar flygerfarenhet och har nått en ålder av 75. Det betyder att han är fem år äldre än farkosten han sitter i, Douglas DC-3:an med den finländska beteckningen OH-LCH som stod klar på fabriken i Santa Monica i Kalifornien julaftonen 1942.

Under motortestet binder klossarna framför hjulen silverfågeln till marken men snart är DC-3:an fri: 19 medlemmar av DC-föreningen ska ut på en tjugo minuters flygtur över Helsingfors.
Kravet på att endast medlemmar får köpa biljett är något föreningen inte ger avkall på, så det är många som står kvar på gräsplanen i det varma soliga vädret med längtan i blicken. Två av dem är Kjell Granström och Jorma Ursin.
– En bekant är medlem så vi fick åka med då planet taxade från bränsledepån hit till passagerarområdet, säger Ursin.

– Det skulle vara en upplevelse att en gång i livet få flyga med en sådan här, kanske man borde bli medlem. Trettio euro per år är ju inte så farligt, funderar Granström.

Båda är överens om att ljudet från kolvmotorerna är något alldeles speciellt och de får medhåll av en av föreningens pursrar, Jukka Huhtala.

– Vi har en kapellmästare i föreningen och han har slagit fast att motorerna inte ger ifrån sig ljud, det är musik, säger Huhtala.

Hela scenen, där ett stort följe samlas för att vinka av flygresenärerna, för tankarna till DC-3:ornas guldålder på 1940- och 1950-talen då flygresor fortfarande var något exklusivt, reserverat för de mer förmögna i samhället. Omgivningen, Malms flygplats, med sina byggnader från slutet av 1930-talet är också den rätta. Fram till 1952 var Malm huvudflygplats i Helsingfors.

– DC-3:an hör hemma i den här miljön. Som tur är har Helsingfors inte på en tid längre talat om att flytta flygplatsen, säger Huhtala.

 

Läs mer i dagens HBL