Bildtext 1: Leafs Sisupastiller tillverkas fortfarande i Finland, men produktionen ska flyttas till Italien.

Utländska krafter bakom finländska produkter

Bakom företag som skyltar med en inhemsk image finns allt oftare importerade råmaterial eller tillverkning utomlands.

Vetelängder av märket Vaasan tillverkas inte alls i Vasa, utan i Estland. Åbo senap har i flera år gjorts i Polen och Finnwears produkter tillverkas till största delen utomlands. Atria-produkten finländsk bacon tillverkas överraskande nog i Sverige.

– Produkten skivas och förpackas vid en fabrik i Malmö eftersom det finns ledig produktionskapacitet där. Råvaran är ändå finländsk, säger Atrias kommunikationschef Hanne Kortesoja.

Enligt Veli-Matti Kuntonen, ordförande för Finlands livsmedelsarbetareförbund (SEL), är det här att vilseleda för konsumenterna. Han förvånar sig till exempel över varför den ljuslockiga Elovena-flickan ska sälja tysktillverkade havregryn.

– Det här är ett problem eftersom många fortfarande gör sina val utgående från hur inhemsk produkten är.

Enligt Raisio finns det ingen lämplig produktionsanläggning för flingorna i Finland.

Imagen djupt förankrad

Enligt konsumentmyndigheterna ska ursprungslandet finnas på förpackningen när det är fråga om mat. Om märkningen fattas kan det vara vilseledande. För andra produkter är tyglarna inte lika strama. När det till exempel handlar om kläder är det upp till företaget att nämna tillverkningslandet. Det är inte förbjudet att använda sig av gammal finländsk image förutsatt att produkten inte påstås vara made in Finland.

– I marknadsföringen handlar det ofta om att balansera på gränsen, men det är ett tveeggat svärd. Om bolaget åker fast för att mygla med att produkten är mer inhemsk än den i verkligheten är tappar konsumenterna förtroendet, säger juristen Mika Hakamäki vid Konsumentverket.

Företagen håller ofta sin finländska image vid liv genom konstgjord andning. Unilevers tillverkning av Åbo senap flyttade till Polen 2008, men i marknadsföringen spelar man fortfarande på finländarnas nationalkänsla genom att visa bilder på stugor och sjölandskap. Kommunikationschef Heli Koenkytö tycker inte att reklamen är vilseledande.

– Åbo senap är ett varumärke som länge var en traditionell, finländsk produkt. Tillverkningslandet nämns på produkten.

Bolaget får med jämna mellanrum frågor om senapens ursprung. Det gäller också cykeltillverkaren Tunturi. Märket är ändå en del av nederländska Accell Group och cyklarna monteras ihop vid fabriker på andra håll i Europa.

– Varumärket Tunturi är väldigt finländskt och cyklarna designas i Finland. Vi uppfattar oss som ett finländskt företag, säger marknadsföringschef Mirva Enroos.

Finländska flaggor

Ett sätt att försäkra sig om att produkten är inhemsk är att kontrollera ursprungsmärkningen. Till exempel nyckelflaggan, som tagits fram av Förbundet för finländskt arbete, berättar om produkten är tillverkad i Finland.

Förbundets vd Pekka Tsupari uppger att det ändå finns skäl att vara noggrann med flaggorna. Användningen av den blåvita fanan i marknadsförning övervakas inte aktivt.

– Det är rätt vanligt att den används i vilseledande syften, säger Tsupari.

Förbundet har också tvingats ingripa i fall där nyckelflaggan använts på fel grunder. Det är konsumenterna och konkurrenterna som sköter övervakningen.

– Det har uppdagats en del fall av lurendrejerier genom åren, säger Tsupari.