Foto: Lehtikuva/Mikko Lehtimäki

Motortillverkningen Wärtsiläs ljuspunkt

Verkstadsbolaget Wärtsiläs resultat minskade något under det andra kvartalet och utvecklingen nådde inte marknadens förväntningar. Segmentet Ship Power var ändå en klar ljuspunkt.

– Resultatet var en besvikelse över hela linjen. Ingenting var dramatiskt i sig men de mycket försiktiga kommentarerna från Wärtsilä ökar osäkerheten, säger Markus Liimatainen, analytiker på bankirfirman FIM.

Wärtsiläs resultat före skatter minskade till 98 miljoner euro under det andra kvartalet jämfört med 108 miljoner under samma tid i fjol. Omsättningen ökade med 6 procent till 1,1 miljarder euro.

– De sade att det tredje kvartalet kommer att vara svagt men att det fjärde kvartalet ska bli bättre då man får ut uppskjutna leveranser. Vi har hört samma historia förr så tilltron börjar minska. Vd Björn Rosengren sade att kunderna just nu inte är villiga att ta emot färdiga produkter men att det inte handlar om avbokningar. Det finns ändå en oro för att en del kommer att avbokas. Wärtsilä har mycket pengar bundna i sina lager och kassaflödet blev negativt, säger Liimatainen.

Wärtsilä förväntar sig att nettoförsäljningen för 2012 växer med 5–10 procent och att rörelsevinsten landar på 10–11 procent exkluderande engångsposter.

Det här kan ses som en bra prestation då kostnadstrycket är stort från alla håll.

– Det här kan ses som en bra prestation då kostnadstrycket är stort från alla håll. Wärtsilä meddelade också att marginalerna för segmentet Service har stigit trots att de redan tidigare har uppskattats vara höga.

Wärtsilä förutspår att kraftförsäljningen fortsätter att "vara aktiv" på de marknader som ännu utvecklas. Det här är en lätt nedgradering av den tidigare prognosen där det sades att försäljningen skulle vara "på en god nivå".

Ökning bland specialfarkoster

Inom marknaden för traditionella handelsfartyg är läget fortfarande utmanande. Under det andra kvartalet i år registrerades 238 byggkontrakt för handelsfartyg medan medeltalet under 2011 var 353 fartyg per kvartal. Å andra sidan har aktiviteten varit stabil inom segmentet för offshore- och specialfartyg under 2012, då offshorefartygen stod för 29 procent av alla fartygskontrakt.

Det här har gynnat Wärtsilä vars orderingång under det andra kvartalet för verksamheten Ship Power ökade med 46 procent jämfört med samma period i fjol till 447 miljoner. Majoriteten av kontrakten bestod av beställningar relaterade till offshore- eller specialfartyg.

Wärtsilä sade att det finns ett tryck på marginalerna för Ship Powers produkter.

– Orderingången var stark men den brukar variera kraftigt från kvartal till kvartal. Wärtsilä köpte företaget Hamworthy i början av året och analytikerna har varit osäkra om hur mycket inköpet påverker orderstocken. Wärtsilä sade även att det finns ett tryck på marginalerna för Ship Powers produkter så man vet inte med vilka marginaler man tagit emot beställningarna.

Orderingången för kraftverksverksamheten Power Plants minskade med 33 procent till 238 miljoner jämfört med det andra kvartalet i fjol. På tisdagen offentliggjorde Wärtsilä sin genom tiderna största kraftverksbeställning som snyggade upp orderingången för det andra kvartalet. Bolaget ska bygga ett kraftverk på 384 megawatt i Azerbajdzjan.

Trots de försiktiga stämningarna som just nu omger Wärtsilä säger Liimatainen att framtiden på det stora hela ser positiv ut.

– Verksamheten med LNG-drivna (flytande naturgas) fartygsmotorer ökar liksom service- och miljöverksamheten. Om och när EU skärper gränserna för svavelutsläpp så är det bra för Wärtsilä.