Arkivfoto/KARL VILHJALMSSON

Fortsatt oro om metroavtalet

Diskussionen om metroavtalet fortsätter på måndag morgon när direktionen för Helsingfors stads trafikverk (HST) samlas till extra möte.

Dagens möte drog som väntat ut på tiden. Politikerna i HST-direktionen fick ju plötsligt ta ställning till ett helt nytt avtalsläge. Siemens sägs ha backat i sina krav och lovat att automatiseringen av Helsingforsmetron görs enligt det ursprungliga avtalet. Nu har ett nyt kontrakt skrivits. Precis som tidigare fick papperen inte lämna direktionens mötesrum i HST-högkvarteret på Andra linjen.

Det som däremot kommer ut ur byggnaden är skeptiska förtroendevalda.

– Fortsättningen det vill säga avtalet om hur vi ska gå vidare med Siemens är bordlagt därför att vi behöver tid att smälta informationen. Det finns fortfarande frågetecken som måste rätas ut men i grunden är vi beredda att gå vidare med projektet, säger Kari Kälviä (De gröna).

Ari Järvinen (Saml) skakar på huvudet.

– Jag misstänker att det sista ordet inte är sagt, säger han.

Automatiseringsprojektet är kraftigt försenat. För två veckor sedan bröts alla förhandlingar med Siemens. På söndagen kom en överraskande vändning som också diskuterades på gårdagens direktionsmöte. Direktionen fick veta om det nya avtalsläget på söndagen ungefär samtidigt som pressmeddelandet om händelserna lämnnade stadshuset. Och det var fyra–fem dagar efter att Siemens meddelat att bolaget ”kapitulerar”, som biträdande stadsdirektör Pekka Sauri uttryckt saken.

Enligt direktionsmedlemmarna som Hbl talat med framfördes under mötet ”goda skäl att fortsätta med Siemens”. Eftersom allt är hemligstämplat tills en domstol offentliggjort det ursprungliga automatiseringsavtalet och det nya kontraktet, eller någon läcker ut dem, är det omöjligt för utomstående att bedöma sanninghalten i påståendet.

Klart är att staden tvingas gå med på tilläggsarbeten värda 20 miljoner euro. Stadshusets jurister säger att det stöder sig på upphandlingslagen och att vem som betalar vad avgörs senare i en skiljedomstol. Upphandlingsexperter som Hbl talat med säger bestämt att så här kan man inte göra i en offentlig upphandling.

– Det finns fortfarande en risk för att vi tvingas säga upp avtalet. I så fall kan Helsingfors räkning stiga rejält på grund av en rättegång samtidigt som västmetron försenas, säger Mirva Haltia-Holmberg (SDP).

Ingenting som Siemens gjort så här långt i Kasbergets metrodepå har övertygat. Är det något som ändrats på den punkten?

– Nej, ingenting. Det är det som oroar mig, säger Mirva Haltia-Holmberg.

Nu har ni alla, vd Matti Lahdenranta, biträdande stadsdirektör Pekka Sauri och direktionen, försäkrat att kontraktet med Siemens är ”bombsäkert” det vill säga att staden inte kan förlora i en rättegång. Metroprojektet är två år försenat. Är det inte en bra orsak att bryta avtalet med Siemens?

– Det tycker jag nog. Men det hela är inte så enkelt. Upphandlingsavtalet är en sak. Om kontraktet bryts diskuterar vi grunderna för ett kontraktsbrott. Enbart juristernas fantasi begränsar tolkningsmöjligheterna.