Johanna Törn-Mangs: Vad ska vi toppa med?

Frågan ställs på Hufvudstadsbladets redaktion flera gånger per dag.

Toppen är artikeln med den stora rubriken som ligger högst upp på sajten eller på tidningens första sida, ofta till vänster. På webben byts toppen flera gånger per dag och signalerar vad vi tycker är viktigast just nu. I tidningen ska toppen hålla längre, och upplevas som den viktigaste artikeln då tidningen utkommer.

Ibland blir diskussionen om vad som ska ligga i topp hetsig, och redaktörer och chefer får argumentera hårt för sina åsikter. Så har det varit i åratal.

Men på senare tid har det skett en förändring. På webben är det inte enbart redaktionen som kan påverka vad som är den viktigaste nyheten. Också ni läsare kan numera delta i diskussionen. 

Jag syftar på den förändring som skett i användningen av webben. Andelen besökare som kommer in på nyhetssajter via första sidan minskar. Det betyder att folk inte i samma utsträckning som förr skriver in sajtens adress i webbläsaren för att mötas av redaktionens prioriteringar. I stället kommer allt fler läsare in på nyhetssajterna via hänvisningar, alltså länkar till enskilda artiklar som finns på till exempel Facebook och Twitter. 

Trenden är internationell. I USA har andelen direkttrafik till förstasidan på många nyhetssajter sjunkit från 50 till 25 procent. På Hbl.fi är det fortfarande direkttrafiken till första sidan som dominerar, men en vanlig dag kommer 25 procent av våra besökare in direkt på en artikel, hälften av dem via Facebook. För ett år sedan var andelen besökare som kom in via Facebook 5 procent.

Att Facebook i dag spelar en så stor roll har också lett till att artiklar som redaktionen först inte väljer att toppa med kan få stort genomslag. Insändaren mot rasism skriven av skoleleven Rebecka Holm är ett exempel. Först låg den inte i topp på Hbl.fi. Sedan såg vi hur den lästes, kommenterades och delades, och flyttade upp den.

Insändaren blev den tredje mest lästa texten på Hbl.fi i år.