Inga nya höjningar av bilskatten i sikte

Bilmarknaden i Finland känner av skatteändringarna som träder i kraft den första april. Kommersen är livlig och kunderna är framför allt ute efter bilmodeller som blir avsevärt dyrare efter skattehöjningen.

Bilskatten skärps nu för bilar vars koldioxidutsläpp överskrider 110 gram per kilometer. För bilar med mindre utsläpp sjunker skatteprocenten. Bilarna som blir billigare är oftast mycket små eller hybrider. Genomsnittsutsläppen för de nya bilar som köps i Finland har legat kring 145 gram.

Den ändring av bilskatten som träder i kraft i helgen ser ut att bli den enda under de närmaste åren. Några nya höjningar planeras inte under denna regeringsperiod, säger konsultative tjänstemannen Leo Parkkonen på Finansministeriet.

På ministeriet tror man inte att skatteändringen påverkar antalet sålda bilar.

–Bilhandeln påverkas i första hand av de allmänna ekonomiska konjunkturerna.

För en vanlig bil med koldioxidutsläpp på 120–130 gram stiger skatten med några hundra euro, vilket är en liten andel av bilpriset på 20 000–30 000 euro. Till exempel aluminiumfälgar eller lädersäten kostar mycket mera, säger Parkkonen.

Skattmasen slår till på macken

Regeringen kom under sina budgetförhandlingar förra veckan överens om att en minskning av utsläppen ska främjas genom att koldioxidkomponentens andel i energiskatten höjs. Enligt Parkkonen gäller detta inte bilskatten eller trafikbränslena.

–Skrivningen gäller beskattningen av bränslen för uppvärmning, arbetsmaskiner och kraftverk, säger han.

Regeringen har i sitt program kommit överens om en ny höjning av skatterna på bensin och diesel, men inte beslutat när den ska träda i kraft. Den första delen av höjningen trädde i kraft i årsskiftet då bensinskatten steg till 2,34 cent och dieselskatten till 2,65 cent.

Finland fullt av gamla bilar

På Bilbranschens centralförbund hade man hoppats på att regeringen skulle följa sitt program i bilskattefrågan. I våras var regeringens mål att tyngdpunkten i beskattningen flyttas från köpet till bruket, påpekar vd Pekka Rissa.

–Jag förstår att Finlands ekonomi är i en svacka och att det finns ett behov av skatteintäkter, men jag hoppas att tyngdpunkten i framtiden förskjuts så att skatten för bilinköp sjunker, säger Rissa.

Rissa påminner om att medelåldern på finländska bilar är 12,3 år. Han önskar att skattemyndigheten agerar så att bilparken föryngras.