Foto: Lehtikuva

Posten glömde postförskott

Paketen "försvann" enligt nättjänsten men hade ändå levererats till kunderna - utan betalning. Gretel Dahlberg skyller på indragningen av postkontor. Misstag sker, även på våra egna postkontor, försvarar sig Itella.

Gretel Dahlberg i Kimito sköter reskontran för ett företag som varje vecka importerar och sänder 70–100 paket med postförskott till kunder runtom i Finland. Efter att försändelserna kommit till landet sköter Itella distributionen. Gretel Dahlberg kollar med hjälp av försändelsekoden via nätet att kunden har löst ut sitt paket och att betalningen kommer in på bankkontot.

Men ibland går något snett. Förra veckan hade ingen betalning gjorts för sex stycken paket. Efter att Dahlberg kontaktat kunderna visade det sig att posttjänstemannen inte tagit någon betalning av kunden, trots att paketen skickats med postförskott.

Dessutom avslöjade försändelseuppföljningen inte om paketen över huvud taget hade levererats till kunderna.

– Om inte kunderna varit så ärliga hade företaget aldrig fått sina pengar.

Gretel Dahlberg ser ett samband mellan de här bristerna och Itellas utlokalisering av sina tjänster.

– Orsaken till denna försämrade service är att Itella har utlokaliserat sina tjänster till butiker och företag vars personal inte fått tillräcklig utbildning och inte är kompetent att sköta postärenden.

Kedjechef Kari Niukkanen på Itella säger att det kan finnas många personer på försäljningsställen som förutom andra uppgifter också ska sköta posten.

– Om felhantering av posten uppdagas kan Itellas kontaktchef för servicestället eller Itellas utbildare besöka platsen för att reda ut problemen.

Itella ordnar alltid en grundkurs för personalen då till exempel en butik ska börja sköta postens service. Personalen kan också gå på Itellas fortsättningskurs om de vill.

– Om någon i personalen sedan byts ut kan de andra på försäljningsstället instruera nytillskotten. Vårt mål är ändå att alla personer genomgår Itellas utbildning, säger Niukkanen.

Han vill inte säga om det finns ett samband med utlokalisering av Itellas tjänster och fler misstag.

– Då och då händer det misstag, även på våra egna postkontor. Men om detta har påverkats direkt av utlokaliseringen kan jag inte säga.

Niukkanen försäkrar att en kund som skickar paket mot postförskott inte blir utan sina pengar även om mottagaren inte krävs på betalning på servicestället.

I Gretel Dahlbergs fall hade detta ändå kunnat gå galet eftersom uppföljningen av försändelsen var kryptisk. Enligt Dahlbergs korrespondens med Itella kunde man inte bekräfta om Itella över huvud taget hanterat paketet.

– Låt de postkontor vi har få finnas kvar, säger Dahlberg.