Foto: Hbl-arkiv/ Johannes Tervo

Konkurshotade RG-Line vill ha mera stöd

Boris Ekman blir ny styrelseordförande för RG-Line. Han tycker att det nuvarande stödet för Kvarkentrafiken är "skrattretande".

Numera pensionerade vice vd:n på Viking Line Boris Ekman tar över rodret för RG Lines styrelse.

– Jag har suttit i Rabbes (Grönblom) styrelse tidigare för Kotipizza och ville nu ställa upp då det behövdes hjälp.

Men det är inte lite hjälp RG Line behöver just nu. Tingsrätten har tidigare beslutat att bolaget sätts i konkurs. Det besvärade sig rederiet över och vill i stället ha skuldsanering. Det går inte Vasa stad som borgenär till en del av rederiets skulder med på. Finnvera som också är en av de stora borgenärerna i RG Lines konkurs har meddelat att de föredrar en konkurs framför företagssanering.

På onsdag kommer Vasa hovrätt att behandla frågan om RG Lines konkursförfarande. Oberoende av utgången i konkurshärvan kvarstår dock grundproblemet. Färjan som används är gammal och bolaget går med förlust. Ägaren Rabbe Grönblom har i många års tid plöjt ner många miljoner i det förlustbringande företaget.

Boris Ekman vill att stödet för färjetrafiken över Kvarken höjs rejält. RG Line får i dag 250 000 av staten och 250 000 av Umeå stad. Det kallar han ett skämt.

– Det är märkligt att inte de österbottniska politikerna har fått statsmakten att stödja Kvarkentrafiken i större utsträckning.

Ekman hänvisar till Gotlandsbolaget vars färjor trafikerar mellan Gotland och svenska fastlandet. Enligt Ekman motsvarar statsstödet till Gotlandsbolaget 40 procent av bolagets omsättning medan stödet till RG Line är bara 5,5 procent av omsättningen.

I nuläget håller RG Line på och förhandlar med Wärtsilä om att köpa nya motorer till RG Lines färja.

– Wärtsilä har utlovat ett väldigt bra pris på nya motorer.