Mary Gestrin. Foto: Hbl Arkiv

FST5 byter namn till Yle Fem

Från och med mars nästa år får FST5 det nya namnet Yle Fem. Förändringen beror på att kanalen tydligare vill signalera sitt svenskspråkiga public service-uppdrag, säger mediechef Mary Gestrin.

Varför väljer ni att byta bort FST5?
– Vi har diskuterat saken en längre tid och frågat oss själva hur attraktivt FST5 är som namn och hur många som alls vet vad förkortningen står för. Bokstavskombinationen känns i många sammanhang som hopplös då den inte tydligt signalerar vad vi vill få fram, det vill säga att vi är en svenskspråkig public service-kanal. Särskilt från finska tittare har vi fått feedback om att kanalen tydligare borde visa att den är en del av Yle. Många blandar också ihop Svenska Yle med FST5.


Finns inte risken att kanalen nu förlorar ett väletablerat varumärke?
– Den emotionella känslan för FST5 är inte så stark som vi trott, förkortningen skrivs sällan ut i sin helhet och för många är FST en bokstavskombination snarare än ett namn. Varken bland vår personal eller i olika fokusgrupper möttes tanken på namnbyte av protester. I stället satte frågan i de flesta fall igång en kreativ tankeprocess och frågor som "vilket namn kunde vara bättre", "vad måste kanalens namn förmedla".


Hur signalerar Yle Fem det svenska innehållet?
– Namnet förmedlar en större tydlighet, att vi är den finlandssvenska tv-kanalen, kanalplatsen är sedan ett bonus. Namnet kommer att vara Yle Fem också på finska och alltså inte översättas.
 

Hur relevant är själva kanalnumret med tanke på framtiden?
– På lång sikt talar man förstås om att broadcastsändningar får ge vika för on demand-tittandet. Men den här utvecklingen sker långsamt och ännu har alla kanaler utom Yle Teema sändningsplatsen inbakad i namnet. FST5 ser här inget skäl att vara en föregångare utan även vi vill hålla fast vid traditionen. Överlag har dessutom det traditionella tv-tittandet bara ökat.
 

Vad vill du säga till de som eventuellt inte gillar förslaget?
– Att det verkligen är frågan om ett profilförtydligande som vi själva tror stenhårt på. Eftersom det nya kanalnamnet tas i bruk först i början av mars nästa år, i samband med att hela Yles visuella uttryck förnyas, har vi god tid på oss. Det här är bara en del av ett större projekt där alla Yles kanaler får nytt grafiskt utseende och nya varumärkesattribut.