Foto: Cata Portin. Ideologiskt ligger de nära, men förnekar inte att det finns skillnader mellan förlagen. Mari Koli (till höger) har jobbat på både Schildts och Söderströms medan Barbro Teir ska skapa det nya storförlaget utgående från Stig-Björn Nybergs vision.

Svenskfinland får storförlag

Barbro Teir, som blir vd för nya Schildts & Söderströms, fick höra om fusionsplanerna för två veckor sedan.

– Jag blev chockad. Vi är inte bara professionellt utan också emotionellt engagerade i det vi gör.

Men efter att ha tänkt över saken accepterade hon erbjudandet om att bli vd för det nya förlaget med 47 anställda.
– Vi brinner för samma sak; för finlandssvensk kultur, litteratur och läromedel.

Den första träffen mellan de nya kollegerna i går på eftermiddagen gick över förväntan.
– Folk pratar och minglar och gör upp planer på att träffas, säger Teir strax efter att hon hållit sitt tal till personalen.

Även om det fusionerade bolaget kan grundas tidigast i februari nästa år ska personalen så snabbt som möjligt flytta under samma tak, till en ny lokal någonstans i centrala Helsingfors.

De nuvarande lokalerna är för små för att alla ska få plats. Tanken är också att ingen ska befinna sig på hemmaplan när den nya organisationen tar form.

Schildts tog initiativet

Fusionsplanerna började smidas i juni, när Schildts styrelseordförande Stig-Björn Nyberg och Kaj-Gustaf Bergh som är Söderströms dito träffades för att diskutera samarbete.

 Sedan jag blev ordförande i våras har jag funderat på vad man kan göra åt Schildts förlust. Söderströms är lika stort och har samma problem, säger Nyberg.

Bergh var med på noterna och i mitten av augusti fick de grönt ljus från Per-Edvin Persson och Christoffer Taxell som representerar förlagens största ägare Svenska folkskolans vänner och Konstsamfundet.

– Det måste vara första gången i den finlandssvenska historien som inget läckt ut under processen, säger Nyberg.
Bolagsstämmorna ska ännu godkänna fusionen. Enligt Kaj-Gustaf Bergh är idén klart förankrad hos ägarna.

– Fusionen blir av med 100 procents säkerhet, säger Bergh.

Läromedel dyra
De som presenterade det nya förlaget i går var eniga om att det hade varit klart sämre att fortsätta som hittills. Båda förlagen hade sannolikt blivit tvungna att minska den allmänna utgivningen.

Orsaken är att läromedlen – som står för två tredjedelar av omsättningen och finansierar den skönlitterära verksamheten – inte är lika lönsamma som tidigare. Digitaliseringen kräver stora satsningar samtidigt som konkurrensen ökar.

I går fick till exempel Sanomas köp av svenska Bonnier utbildning, numera Sanoma utbildning, och finska Tammi sitt slutliga godkännande.

– Vi har över 60 procent av den finska marknaden på 80 miljoner euro, säger Salla Vainio som är vd för bolaget som tills vidare heter WSOYpro.

Enligt henne ger storlek klara fördelar eftersom de tekniska lösningarna kan kopieras. Vad samarbetet med det svenska nyförvärvet kan ge vill hon inte uttala sig om ännu. Sanoma utbildning hör till de största läromedelsproducenterna i Sverige.

Är ni intresserade av den finlandssvenska marknaden för läromedel, Salla Vainio?

– Den är väldigt liten, och Schildts och Söderströms kan den bättre. Vår verksamhet måste vara lönsam.

Men det är inte bara med egna läromedel förlagen kan konkurrera. Vissa skolor köper läromedel från Sverige, och då har de finlandssvenska förlagen varit mellanhand.

– Importen är liten men lönsam, säger Barbro Teir.

Hur kommer fusionen att påverka utbudet på läromedel, Barbro Teir?
– Inget sker snabbt. Vi slutför alla projekt där utgivningsbesluten redan är fattade. Framförhållningen är lång, flera år. På sikt ser vi över hur utgivningen kan synkroniseras. När läroplanen förnyas 2016 ska vi ha nyheter ute och våra tyngdpunkter klara.