Relativt förmånliga. Grönsakerna och frukterna står för en liten del av min butiksnota, därför är priset inte så viktigt för mig, säger Tiina Landau. Foto: HBL/Cata Portin.

Matpriset är sällan viktigast för kunderna

Priset på Hbl:s matkorg har sjunkit sedan våren. Andra utredningar visar ändå på att priserna fortsatte stiga under sommaren. Verkligheten i butiken visar på ännu större variation.

Alla har en åsikt om prisnivån. Oftast handlar det om att maten är för dyr. Men när vi väl plockar varor i kundvagnen har vi glömt gnället om priserna.

– Forskning visar att priset är den viktigaste faktorn bara för 20–30 procent av kunderna. Andra faktorer avgör för de övriga, säger specialforskaren Terhi Latvala vid Forskningscentralen för jordbruk och livsmedelsekonomi.

Prisjämförelser som Hbl:s matkorg eller myndigheternas prisindex gömmer en komplicerad verklighet bakom sig. Som den vid grönsaksdisken. Priset på tomater varierar för tillfället från 1 euro till 8 euro per kilogram.

Skillnaden är alltså åtta hundra procent. Här finns allt från billiga polska tomater av normal storlek till dyra ekologiska inhemska körsbärstomater.

– Priset på tomaterna spelar ingen stor roll för mig. Vår familj är från Italien och som du förstår så är tomater en viktig del av vårt kök, säger Jyrina Lorentz som är på uppköp i en stormarknad i centrala Helsingfors.

– Viktigast är smaken och att tomaterna är färska. Om tomaterna är finska spelar ingen roll, säger Lorentz.

Dåligt samvete

Tiina Piispas svar visar på det mångbottnade bakom en så enkel handling som att köpa tomater.

– Jag köpte inhemska körsbärstomater till jobbet för en jobbfrukost som min arbetsgivare betalar för. Till mig själv köpte jag spanska körsbärstomater för att jag tyckte att de finska var för dyra. Vanligtvis, när jag köper tomater av standardstorlek, föredrar jag finska tomater, säger Piispa.

– Priset spelar alltså en viss roll för mig. Men när jag köper förmånligare utländska tomater sticker det nog i hjärtat av dåligt samvete, säger hon.

Tiina Landau studerar och arbetar vid sidan om. En studerande är väl känslig för priset?

– Tomatpriset är bara en liten del av räkningen. Därför är en eller två euro hit eller dit inte så viktigt, säger Landau som introducerar ytterligare en faktor som påverkar tomatvalet:

– Helst köper jag inte spanska tomater. Jag litar inte på att arbetsförhållandena för lantarbetarna är goda i Spanien.

Forskaren Terhi Latvala säger att vi behöver mer information om vad som avgör kundernas val.

– Vi vet för lite om vad som sker i butiken. Det är något som vi ska forska kring. Vi har exempelvis planer på kameror som ska följa kunden när den greppar produkten på butikshyllan. Vad sker då? Ser kunden på priset?