Foto: Benjamin Suomela. Tomodomo-teamet fick slutligen ut sitt första spel på App Store i mitten av augusti. Fatcat Rush kostar 79 cent och utvecklarna lovar gratis uppdateringar och mera innehåll i en nära framtid.

Fler finska spelsuccéer att vänta

Det finns ett tjugotal spelutvecklare i Finland som kan upprepa Angry Birds framgångssaga och skapa en världshit. Den bedömningen gör spelbranschens centralförbund Neogames. – Kärnan i Angry Birds-fenomenet är inte längre själva spelet utan varumärket, säger chefen Koopee Hiltunen.

Man kan inte tala om finländsk mobilspelsutveckling utan att nämna Rovio, Esboföretaget bakom världssuccén Angry Birds. Med över 250 miljoner nedladdningar av spelet,  närmare hundra anställda och en omsättning som väntas stiga till hundra miljoner euro i år, står Rovio i bjärt kontrast till majoriteten av de små finländska spelföretagen. Men ännu i början av 2010 var också Rovio ett mycket litet företag med en arbetsstyrka på drygt tio personer.

Många spelutvecklare drömmer om en motsvarande fullträff, att som Rovio lyckas skapa en ”killerapp”.

På Neogames, Centralen för spelbranschen i Finland, säger chefen Koopee Hiltunen att framtiden ser ljus ut (se faktaruta).

– Jag tror det finns ett tjugotal andra spelutvecklare i Finland som är kapabla att göra samma sak. Branschen har förutsättningar att bli en ekonomiskt betydelsefull sektor i Finland, och kanske delvis ersätta Nokia, säger Hiltunen.

Bakgrund
En bransch med tillväxt
  • I förhållande till befolkningsmängden är Finland ett av de mest framstående spelutvecklings-länderna i Europa.
  • Bland de internationellt kända spelföretagen kan, förutom Rovio, nämnas Remedy, Housemarque, Redlynx och Futuremark.
  • De finländska spelutvecklarna har i år fått 60 miljoner dollar av internationella investerare.
  • IP-finansiering, en modell där kapitalfonder, som till exempel Mediatonic, finansierar enskilda produkter i stället för företag, väntas få en viktig roll i framtiden.
  •  Enligt en uppskattning från mars stiger omsättningen för spelbranschen i Finland från 105 miljoner euro i fjol till 165 miljoner i år.
  • Rovio, som i mars förutspådde en omsättning på 50 miljoner euro för sin egen del (nu 100 miljoner), uppskattades då utgöra en tredjedel av hela branschens omsättning
  • Av Finlands omkring sjuttio spelutvecklare sysselsätter ett tjugotal fler än tjugo personer. Sammanlagt arbetar kring 1200 människor med spelutveckling.

Att tro på sin sak
Sanningen är ändå den att det är mycket svårt att göra sig gällande i den strida strömmen av mer, men oftast mindre, välgjorda applikationer som dagligen forsar in till App Store och Android market. Men å andra sidan är det just de här försäljningskanalerna som revolutionerat branschen: tack vare dem kan även mycket små spelutvecklare på egen hand nå en publik på hundratals miljoner människor utan en utomstående utgivare.

Spelutvecklarna på företaget Tomodomo  som nyligen gav ut sitt första Iphone-spel känner till utmaningarna.

– Om man enbart ser på statistiken ser det deppigt ut. De flesta spel laddas ner kring hundra gånger, och i medeltal ger en speltitel utvecklaren en inkomst på 1 00 euro från App Store, säger Olle Mattsson som sköter marknadsföringen på spelutvecklaren Tomodomo. Företaget håller till i en tvårummare på andra våningen vid Runebergsgatan 15 i Helsingfors.

Teamet som, förutom av Mattsson, består av programmeraren Jere Ranta, speldesignerna Ez James och Antti Ruonala och 3D-grafikerna Ilona Lindholm och Miika Puustinen har precis fått ut sitt första spel på App Store: plattformspelet Fatcat Rush.

Där springer den kattliknande huvudfiguren Tombo upp längs utsidan av ett torn på jakt efter mat som efter ett missöde spritts ut överallt. Spelarens uppgift är att sörja för att Tombo hoppar på rätt ställen och slår lådor i spillror för att få fram godbitar.

Att arbeta utan en utgivare betyder att det är helt på teammedlemmarnas ansvar att väcka intresse för sin skapelse.

– Vi använder Twitter och kontaktar bloggskrivare och traditionella medier. Tombo har även en egen profil på Facebook där människor kan bli vänner med den. Det är ett medvetet val att inte föra fram företaget utan karaktären. Då kan vi utveckla den som ett varumärke, säger Mattsson.

Framgång ger större framgång
Tomodomo har ännu inte fått exakta siffror från Apple om hur försäljningen börjat men Tombo verkar ta sina första steg väldigt försiktigt. En möjlighet är att den snubblar helt och faller på nosen men Ilona Lindholm hoppas på ett bättre öde.

– I Finland räcker det med att vara finländsk för att bli känd. Men de stora försäljningsvolymerna når man i USA.

Nyckeln till den amerikanska marknaden är att sälja tillräckligt många spel för att komma med på App Stores lista över rekommenderade spel.

– Då man kommer in på listorna börjar framgången mata sig själv, säger Lindholm.

Spelutveckling är ett riskfyllt projekt. Att utveckla ett avancerat spel tar lång tid och framgången är oviss. Jere Ranta grundade Tomodomo tillsammans med sin fru Pirjo Ranta den 15 januari, och hittills har studion fungerat utan extern finansiering. Vad är det då som driver utvecklingsteamet att sträva mot skyarna?

– Det här jobbet är helt enkelt något jag vill göra, så mycket att jag har arbetat gratis hela sommaren, säger Mattsson.

– Jag tror att små mjukvaruföretag är Finlands framtid, och det känns bra att vara med. Stora företag faller förr eller senare ihop av sin tyngd. Så gick det med Nokia, de hade väldigt skickliga människor, men den tunga företagshierarkin fick dem på fall. Företagshierarki är en förbannelse som hämmar kreativa lösningar, säger James.

”Tradition av spelutveckling”
Koopee Hiltunen på Neogames säger att Nokia bidragit till att Finland är så framgångsrikt inom spelbranschen.

– Finland har en lång tradition av spelutveckling, det första kommersiella spelet publicerades redan 1986. Då de första persondatorerna kom började pojkarna lära sig koda spel och det uppstod många hobbygrupper. Nokia har delvis bidragit genom att locka internationell kompetens till Finland och påverkat utbildningspolitiken. Men en mycket viktig sak är att den finländska spelkulturen är ganska universell. Spelutvecklarna har fått influenser framför allt från den amerikanska kulturen men också från den europeiska och även vår egen.