Isbrytaren Oden skall stanna i Östersjön under den nordiska vintern. Foto: Sjöfartverket, Sverige

Finland snuvar Clinton på isbrytare

Hillary Clinton ville ha den, men Carl Bildt sade nej. Nu ser det i stället ut som om Finland får hyra svenska …isbrytaren Oden.

I Sverige pågår en debatt om Oden eftersom forskarna som varit med i Antarktis anser att isbrytaren borde fortsätta i forskningsuppdraget i stället för att bryta is i hemmavattnen. Fartyget har bistått amerikanerna i ett forskningsprojekt i Antarktis som handlar om klimat och avsmältning. Glaciärerna smälter och forskarna har gjort mätningar. Nu upplever forskarna att de inte blivit hörda.

– Vi har en helt unik dataserie som är kvar i Antarktis och vi hoppas hämta hem den. Den är värd mycket pengar och innehåller ovärderliga data, säger oceanograf Anna Wåhlin från Göteborgs universitet till Sveriges tv.

Men inte ens Hillary Clintons vädjan till det svenska Sjöfartsverket verkar ha någon inverkan. Utrikesminister Carl Bildt har svarat henne i ett brev den 5 juli där han säger att Oden behövs hemma under vinterhalvåret.

– Våra industrier har lidit på grund av försenade transporter då fartyg har suttit fast i isen. Med Oden i Östersjön är det sannolikt att man kunnat undvika dessa förseningar. Därför har svenska Sjöfartsverket bestämt att isbrytaren Oden skall stanna i Östersjön under den nordiska vintern, skriver Bildt.

Men när Oden hyrs till Finland behövs hon inte i Östersjön utan i Bottenhavet och Bottenviken på finska sidan, eftersom sydliga och västliga vindar gör att isen har en tendens att packa sig längs den finländska kusten. Det är hamnarna i norr och de stora stålindustrierna som måste se till att transporterna håller tidtabellen.

Enligt vd:n för det finska rederiet Arctia Shipping, Tero Vauraste, har Finland haft svårigheter med att upprätthålla servicenivån i den finländska havstrafiken de senaste vintrarna på grund av isen.

– Vi strävar efter att hålla en servicenivå där omkring 90 procent av fartygen får vänta i högst fyra timmar på assistans. I vintras blev genomsnittet 12 timmars väntan och det är för mycket. Under en hård vinter med mycket trafik behöver vi mera kapacitet, säger Vauraste.

Nio isbrytare behövs

Trafikverket i Finland söker nu tilläggskapacitet för de finländska isbrytarna. Behovet är nio isbrytare i beredskap. En anbudstävlan är gjord och det ser ut som om Oden blir den nionde isbrytaren.

– Sverige är villigt att erbjuda Oden. Det är fråga om ett femårigt avtal som är värt sammanlagt cirka 40 miljoner euro per år. I summan ingår våra vanliga isbrytare samt tilläggskapacitet och bränsle, säger direktör Virpi Anttila vid Trafikverket.

Marknadsdirektör Jonas Vedsmand vid Sjöfartsverket i Sverige vet att Finland har gått vidare med den svenska anbudsförfrågan.

– Vi har ett samarbete med Finland som fungerar väldigt bra där våra isbrytare används i en gemensam pool. Genom samarbetet kan vi hålla resurserna nere. Vi har gjort en förfrågan om att hyra ut Oden till finska sidan för då kan vi behålla isbrytaren i våra närområden och om behov uppstår kan vi kalla hem henne. Tidigare har vi hyrt ut den för forskning i Antarktis och då har vi inte kunnat använda den i Sverige, säger Vedsmand.

Han berättar att Oden är unik för att hon är större och gör bredare rännor. För Oden är det lätt att isbryta fartyg ur hamn. Hon är dessutom byggd för kärnis i Arktis och Antarktis.

– Vi vill fortsätta använda henne för forskning men för isbrytning på vintern, säger Vedsmand.

För att ro avtalet i hamn behövs ett riksdagsbeslut. Finlands riksdag väntas fatta sitt beslut i höst.