Enligt mediechef Mary Gestrin är målgruppen, alltså finlandssvenskarna, nöjda med de program som sänds på FST5. Foto: Cata Portin

”Finnpanels siffror är missvisande”

Finlandssvenskarnas tittarvanor går inte att mäta med hjälp av Finnpanel anser Svenska Yle. Medieforskaren Lars Lundsten håller inte med. Siffrorna är alarmerande, säger han.

Finnpanels tittarsiffror från juni avslöjar att FST:s egna program inte är särskilt populära. Bland de tio mest sedda programmen på kanalen ryms en enda FST-produktion: Mat så in i Norden. Hbl skrev i går att FST:s egna program lockar allt färre tittare. Enligt mediechefen på Svenska Yle Mary Gestrin stämmer inte det påståendet.

– Det viktiga är ju hur mycket finlandssvenskarna tittar på programmen, och för att det ska synas i statistiken krävs att alla finlandssvenskar med Finnpanels mätbox tittar samtidigt, och på samma program. Sannolikheten för att så ska ske är ju minimal.

Enligt Gestrin är Finnpanels siffror missvisande när det kommer till analyserandet av FST5, eftersom bara ”några hundra” finlandssvenskar har en Finnpanelbox som registrerar tv-tittandet i hemmet.

Visserligen gör Finnpanel också mätningar där bara de finlandssvenska tittarnas boxar analyseras, men de siffrorna är inte offentliga.

– Jag tycker att det är helt meningslöst att gå ut med dåliga siffror som inte är statistiskt säkra. Våra egna kvalitativa undersökningar visar att det går bra för oss, säger Gestrin om de hemliga tittarsiffrorna.

Enligt Gestrin visar de här hemliga siffrorna att finlandssvenskarna nog tittar på FST:s produktioner.

TV-nytt toppar listan. Spotlight, Bettina och Strömsö är också populära, dessutom når BUU-klubben sin målgrupp, säger hon.

Anledningen till att siffrorna inte kan publiceras är att de ”några hundra” boxarna som Finnpanel har placerat ut i svenskspråkiga hem inte ger ett trovärdigt resultat. Ur de observationer som

Finnpanel gör kan man inte sammanställa statistiskt gällande siffror, eftersom observationerna är för få.

– Därför använder vi oss hellre av kvalitativa undersökningar. De visar att målgruppen, alltså finlandssvenskarna, är nöjda med de program som sänds, säger Gestrin.

Mer produktion

En tredjedel av de program som FST sänder är inköpta nordiska program. De inköpta programmen lockar finskspråkiga tittare, vilket ger höga tittarsiffror. Finlandssvenska program däremot ses bara av finlandssvenskar, och antalet tittare blir då mindre. Att de egna programmen inte toppar Finnpanels listor i juni tycker Gestrin att är alldeles naturligt.

– För det första är många av våra egna produktioner på sommarlov, och för det andra så tittar många finskspråkiga på de nordiska program som vi sänder.

Medieforskaren Lars Lundsten håller inte med om att Finnpanels siffror skulle vara missvisande.

– FST är inte längre en finlandssvensk kanal, utan en kanal på svenska, säger han.

Enligt Lundsten borde FST5 som public service-bolag koncentrera sig på att producera material som gestaltar världen ur ett finlandssvenskt perspektiv. Kanalens uppdrag är inte att översätta program till svenska.

Han menar att argumentet ”det finns folk som inte förstår finska” inte håller.

– Kanalen är legitim så länge den erbjuder något som ingen annan har. Mordkommissionen hör inte hemma på FST5, säger han.

Enligt Lundsten är nyheter och barnprogram producerade på svenska, i Finland, för finlandssvenskar, vad kanalen ska satsa på för att lyckas med sitt uppdrag.

– Det är självklart att pengarna ska sättas på vår egen produktion också i framtiden. Det är ju det som är vårt uppdrag. Och för att bedöma hur det uppdraget lyckas fungerar Finnpanels siffror inte, säger Gestrin.

Läs också: FST har svårt att locka tittare (HBL 13.6)