Mat så in i Norden med Michael Björklund och Matias Jungar tillhör FST5:s mest populära egna program. Foto: YLE/Tony Hall

FST har svårt att locka tittare

FST:s egna program lockar allt färre tittare. Program från det övriga Norden är betydligt populärare, visar tittarsiffror från juni.

När Svenska Yle efter digitalise­ringen 2006 började sända program i den egna TV-kanalen FST 5 var meningarna delade om hur bra idén är. En del gladdes åt att de svenskspråkiga finländarna äntligen får en egen tv-kanal. Andra ansåg att de inte gynnas av att isoleras i ett eget tv-reservat dit den finska majoriteten inte hittar.

De flesta var ense om att tittarsiffrorna skulle sjunka, särskilt för program som hade varit insprängda på fördelaktig plats i TV1 eller TV2, men hur mycket, det var frågan. Frågan har aldrig fått ett uttömmande svar.

Finnpanels tittarundersökningar visar bara siffror för tv-kanalernas populäraste program och Svenska Yle har inte velat ro ut med tittarsiffror för mindre populära program.

En titt på siffrorna i juni för FST5 visar att de egna programmen inte klarar sig särskilt väl. Finnpanels lista omfattar bara de tio populäraste programmen på kanalen och först på tionde plats kommer FST:s egen produktion Mat så in i Norden.

Listan toppas av danska Mordkommissionen med 86000 tittare. Sedan är det mest nordiska filmer och dramakomedier.

Tittarsiffrorna brukar sjunka på sommaren, men ännu för några år sedan skulle man inte ha toppat FST5-listan med 86 000 tittare. Då kunde Strömsö ledigt samla över 200 000 vid TV:n.

”Kan siffrorna stämma?”

– Det är ju obegripligt. Kan siffrorna stämma, undrar riksdagsledamot Ulla-Maj Wideroos förskräckt, när Hbl ringer upp.

Wideroos, som är SFP:s nya representant i Yles förvaltningsråd, meddelar genast att hon själv flitigt tittar på FST:s egna program.

– Men jag är tydligen ingen genomsnittstittare. Ibland förstår jag mig inte på finlandssvenskarna. FST har ett bra eget programutbud som jag hoppas de skulle bekanta sig med innan de kritiserar. När folk säger att de inte tittar på FST:s program för att de är så dåliga undrar jag hur de kan veta det om de en gång aldrig har tittat på dem.

Särskilt förvånad är Wideroos över TV-nytts tittarsiffror, som landat på cirka 40 000.

– Det är väldigt märkligt.

Ser man på tittarsiffrorna från förra veckan klarar sig FST förhållandevis bra i konkurrensen. Dokumentären om kvinnorna på Själö är i topp, Mat så in i Norden är nummer två och TV-nytt kommer trea. Att snäppet över 40 000 tittare räcker för att ta medaljplats är förstås en annan sak.

Wideroos konstaterar att det med det nuvarande internationella utbudet inte är lätt att konkurrera om tittarna.

– Konkurrensen om tittarna är grym.

Andelen egna program minskar

Tittarsiffror ska ändå inte vara avgörande för public service-bolaget Yle, betonar hon.

– FST ska ha en egen kanal och ska sända egna program på prime time också i framtiden, oberoende av hur många som tittar på dem.

Andelen egna program minskar från och med hösten, när SVT Worlds utbud ska in i FST5. Det tycker Wideroos är bra.

– Svenska Yle har inte resurser att fylla hela kanalen. Det är bra att FST5 fungerar som en kanal för nordiskt samarbete. När hela Yles finansiering är i vågskålen är det bra att FST5 har en klar uppgift.