Professor Alf Rehn till reklambyrå

Arbete inom reklamvärlden väntar nu professor Alf Rehn som valts till styrelseordförande för reklambyrån Satumaa.

Alf Rehn fungerar som professor i företagsekonomi vid Åbo Akademi och är även en uppskattad talare, skriver Kauppalehti som var först med nyheten om Rehns nya jobb.

Enligt Rehn är en del av den moderna reklamen missvisande.

— Idén med reklam är att stöda företagsverksamheten och främja försäljningen. Allt för ofta ser man reklam som är missvisande, säger Rehn till Kauppalehti.

Enligt honom behövs de traditionella medierna fortfarande då man gör reklam.

— Visst har den digitala tekniken förändrat sättet på vilket man gör reklam men det är ju klart att strävan efter en bra historia och efter förändringar som sker i människorna aldrig går ur modet. Det är bra att minnas att tryckta medier fortfarande behövs. Jag har haft en hel del att göra med reklam men själv kan jag inte göra reklam.

Satumaa har verksamhet i Helsingfors och Åbo. Den hör till de tio största självständiga reklambyråerna i Finland och har kunder som till exempel Martela, Hesburger, IDO och Sonera.