Webbproducenten Johanna Lindfors, visuella chefen Björn Heselius och webbutvecklarna Anton Hemnell och Joakim Ekroos jobbar hårt för att få allt på nya hbl.fi att klaffa. Foto: Kristoffer Åberg

Hbl.fi får nytt liv i dag

Nyheterna presenteras i block och sajten blir mer levande. Det är ledorden för nya hbl.fi.

– Vi har velat bygga en webbsajt som inte liknar en traditionell nyhetssajt. Vi vill lyfta fram de viktigaste nyheterna och kategorisera artiklarna på ett nytt sätt med nyckelord, säger Björn Heselius, visuell chef på Hbl.

– Nu kan vi paketera nyheterna bättre och jobba i olika tempo i olika block, säger webbproducenten Johanna Lindfors.

Arbetet med att förnya hbl.fi har varit i full gång sedan januari. Men helt färdig vill ingen kalla sajten.

– En webbsajt kan aldrig bli färdig, säger Björn Heselius.

Nya hbl.fi har ett nytt sätt att presentera material, nya färger och ett nytt teckensnitt. Men tanken har hela tiden varit att webbsajten ska spegla tidningens profil. Rubrikerna är till exempel satta i det specialritade teckensnittet Majerit, samma som används i papperstidningens rubriker. Också färgerna kommer att kännas igen från pappret.

På sajtens ingångssida läggs stor vikt på bilder och rubriker.

– Hbl har en stark bildjournalistik och webben låter bilderna komma till sin rätt, säger Heselius.

Uppdateringar …i olika tempo

I stället för att presentera den senast publicerade artikeln överst och låta allt annat puffas neråt vartefter, presenteras nyhetsmaterialet enligt olika kategorier, eller i block.

Överst finns nyhetsblocket, med de viktigaste nyheterna. Under det finns ett opinionsblock, där ledare, kolumner och insändare publiceras.

– Alla våra läsarundersökningar har visat på en efterfrågan på opinionsmaterial på webben. Därför vill vi lyfta in signerat åsiktsmaterial från papperstidningen, säger Johanna Lindfors.

Alla inlägg och artiklar kan fortsättningsvis kommenteras anonymt.

Andra block är lokalnyheter, kultur och sport samt ett block där webbredaktionen lyfter fram intressanta artiklar som inte nödvändigtvis är dagsaktuella.

Gamla artiklar överförs

Alla artiklar som publicerats på nuvarande hbl.fi kommer inte genast att finnas tillgängliga på den nya sajten. Det kommer att dröja några veckor innan allt gammalt material är överfört.

Fler personer kommer att jobba med den nya sajten. Nu har Hbl tre webbproducenter mot en tidigare. Webbproducenter är Camilla Ahlbom, Johanna Lindfors och Sofia Holmlund. Dessutom bidrar alla reportrar i huset med att skriva för webben.

– Den nya webben är mycket mera mångdimensionell. Jag hoppas att vi kan öka interaktionen med läsarna och göra mera konsumentjournalistik på nya hbl.fi, säger Camilla Ahlbom.

– Jag ser extra mycket fram emot mera webb-tv. Vi har nu en ruta på första sidan där våra senaste videoklipp kan ses, säger Sofia Holmlund.