Jens Berg: Gud är tabu i medierna

En god journalist är både nyfiken och kritisk. Den kritiska ådran hänger samman med ett generellt tvivel. Ett tvivlande släkte söker sig sällan till kyrkan, många är rentav ointresserade. Ett ointresse leder i värsta fall till direkt okunskap.

Bilden av kyrkan i medierna är därför för det mesta ytlig och onyanserad. När kyrkan eller religioner når över nyhetströskeln handlar det vanligtvis om ytterligheter i eldfängda frågor. Om kyrkan framställs i positiv dager upplevs journalisten bryta mot en oskriven lag och misstankar om nyfrälsthet börjar lätt gro i det tvivlande kollegiet.

Med det här generella förhållandet till kyrkan blir många viktiga artiklar oskrivna. Sällan får den breda massan ta del av journalistiskt innehåll om religionen som socialt fenomen eller kyrkans roll som maktfaktor i samhället. För att inte tala om själva teologin, som nästan aldrig problematiseras ur ett journalistiskt perspektiv. 

Mediernas roll är att kritiskt granska olika fenomen och att ifrågasätta sanningar, men genom att endast belysa ytterligheter skapas sällan en helhet.

I den nya bloggen Andetag på hbl.fi gör vi ett försök att nyansera bilden av tro och tvivel. I bloggen möts åtta personligheter med åtta olika sätt att förhålla sig till andlighet. Vardagstroende möter söndagstvivlare i ett digitalt samtal. Under den första månaden har bloggen bjudit på både djup och värme, exempelvis Maria Sundblom Lindbergs bloggtext "33 anledningar till varför kyrkan borde förnyas" är en riktig pärla.

Kyrkans medieutmaningar är enorma. Cirka 40 000 finländare träder årligen ur kyrkan och varje gång kyrkan nämns i medierna noteras en topp i besöksstatistiken på webbplatsen eroakirkosta.fi. Det här sker oberoende av om tonen i rapporteringen är negativ, positiv eller neutral. Kyrkan har måhända därför valt en defensiv roll i kommunikationen.

Lärdomen för både kyrka och medier är att man kan krossa fördomar endast genom att belysa mångfalden av röster.