Smocka är mer än en lätt örfil

På basis av smocka.fi går den finlandssvenska journalistiken en ljus framtid till mötes. Smocka bjuder på nyproducerade radionyheter, videoklipp, bloggar, radiomagasin, webbflöde, sociala medier och digitala tidningar. Alla medier integrerade i ett snyggt paket.
Smocka är ett återkommande projektarbete där cirka 40 journalistikstuderande vid Svenska social- och kommunalhögskolan jobbar med nyheter och aktualiteter. Kungstanken är att de äldre studerandena leder de yngre i arbetet.
Tack vare betoningen på webbpublicering har deras övningsarbete i år blivit mer än ett internt testlaboratorium. Det är en redaktion som jobbar på riktigt för en daglig publik. En topp, på cirka 1 000 unika besökare, nådde man dagen då den egna nyheten om att sportbarer inte visar afrikansk fotboll publicerades. Övriga dagar har antalet legat stabilt på cirka 500 besökare. Produktionen pågår ännu några dagar och ett besök på deras webbplats är värt besväret.
Smockas handledare och ansvarige redaktör Alexander Uggla ser att det uttryckligen är den direkta kopplingen till publiken som har varit den största behållningen med årets övning. Redaktionen har i realtid följt antalet besökare och det har skapat den verklighetstrogna nerven i projektet.
Delar av materialet är sådant som rakt av kunde publiceras av finlandssvenska mediehus. Speciellt den formmässiga kvaliteten är hög och några av de radiomagasin som gruppen har producerat skulle definitivt hålla för en större publik.
När Smocka görs nästa gång kunde dock fokus förskjutas från form till innehåll. Känslan blir att den tekniska medieintegrationen och olika formlösningar har gått före jobbet med själva substansen, språket och tilltalet. Att uttrycka sig slagkraftigt, korrekt och konkret är en svår konst.
Tyvärr är Smocka inte ensam om att brottas med de här utmaningarna. Också på de här punkterna är Smocka en spegel av ett riktigt mediehus i dag.