Jens Berg: Tudelning på mediefältet

Det kostar att skapa kvalitetsjournalistik. Därför måste mediehusen ta betalt för genomarbetat innehåll, skriver Hufvudstadsbladets chefredaktör Jens Berg.

Vill man göra vinst måste priset vara högre än kostnaderna. Det här gäller oberoende av vilken plattform innehållet distribueras på. Svårare än så är det inte!
Den amerikanske journalisten och författaren Rob Levine uppmanar i det senaste numret av svenska Journalisten tidningsägarna att sluta krångla till affärsmodellerna. Levine, som är en av författarna till den färska antologin Myter om internet, ifrågasätter att man i en digital värld stirrar på upplaga och räckvidd för att bygga intrikata, annonsfinansierade affärsmodeller. Den modellen fungerar kanske för snaskig journalistik på nätet, men inte för kvalitativ samhälls- och kulturjournalistik.
Levine får medhåll av den svenska mediekonsulten Anette Novak, som anser att den traditionella tidningsupplagan som mätare är förlegad. Hon menar att läsarnas engagemang i innehållet och tillbringad tid med produkten är relevantare nyckeltal. De nya affärsmodellerna på nätet måste därför bygga på en annan logik än hittills.
Så gott som varje mediehus söker nu de här modellerna. Även i Finland kan man skönja den tudelning mellan snask och kvalitet, som Levine skriver om. Nyheten om att Helsingin Sanomat stegvis börjar ta betalt för sitt webbinnehåll var därför både logisk och väntad. 
Helsingin Sanomat går nu samma väg som många liknande tidningar i västvärlden. Annonsmarknaden växer i och för sig snabbt på nätet, men inte tillräckligt snabbt för att finansiera påkostat journalistiskt material.
Det finns dock inga universallösningar. Här på Hufvudstadsbladet fortsätter vi att utveckla vår heltäckande prenumerationsmodell, som bygger på användarvänlighet och på att de betalande prenumeranterna ska få tillgång till hela vårt innehållspaket för samma avgift.
Samtidigt blir paketet större. Vi utvecklar ytterligare en ny kvalitetsprodukt, som vi lanserar senare i höst.