Jens Berg: Innehåll i nya paket

Rätt svar är Kauppalehti. Frågan som tidningsbranschen har ställt sig under det senaste året är: Vilken av de större finländska tidningarna kommer att vara den första som tar betalt för sina webbnyheter?
Kauppalehti meddelade i veckan att man kommer att införa en läsaravgift som träder i kraft om man vill läsa fler än 25 nyheter i månaden. Avgiften ligger på cirka 2 euro i veckan och för den summan kan läsaren ta del av tidningens samtliga webbnyheter på alla plattformar. En annan förändring på affärstidningens webb är att man från och med det tredje besöket måste registrera sig som användare.
Internationellt sett är Kauppalehtis beslut inte unikt. New York Times gjorde redan 2005 ett test med betaltjänster på sin webbplats men slopade det två år senare på grund av ringa framgång. Den amerikanska tidningsjätten gjorde för ett drygt år sedan ett nytt försök och nu med betydligt större framgång. Efter att tidningen i vår hade uppnått en halv miljon digitala prenumeranter halverade man antalet gratisartiklar per användare och månad från tjugo till tio.
I veckan höll Tidningarnas Förbund sitt årsmöte och där rådde en samstämmighet om att Kauppalehtis exempel redan i år kommer att följas av många andra tidningar. Modellen som de flesta nu jobbar med är en selektiv webb där de så kallade allmänna nyheterna kommer att vara gratis medan eget producerat, unikt innehåll kommer att bli avgiftsbelagt. 
Här på Hbl jobbar vi med att bygga upp en attraktiv helhet där man med en prenumerationsavgift ska kunna ta del av allt vårt innehåll oberoende av plattform. Många har redan nappat på vår digitala prenumeration och mer innehåll i den är att vänta. 
Den tekniska utvecklingen är entydig och tidningarna måste vara vakna. Om prognoserna stämmer kommer det om fem år att säljas fler pekplattor än datorer i världen. Och redan nu är det betydligt fler barn som kan använda en smarttelefon än som kan knyta sina skosnören.