Insikter

"Det går fort nu, det är som att befinna sig i en torktumlare".

Så beskriver Tomas Brunegård utvecklingen i mediebranschen. Brunegård är vd för svenska koncernen Stampen och en av dem som nyligen inspirationsföreläste för nordiska mediehus om hur vi ska ta stryptag på vikande upplagor.

Hittills har vi inte varit överdrivet duktiga på det. Eller som Mads Vad Kristensen från Berlingske Digital uttryckte det: "Vore det här fotboll skulle branschen ligga farligt nära att trilla ner en division, ur mästerskapsserien."

När detta är sagt, och trots hotfullt muller om nedskärningar, sparkrav och recession, kan man ana en fördjupad insikt om behovet av utveckling och innovation i mediebranschen. På många håll pågår nu spännande utvecklingsprojekt. En del leder helt säkert fel. Men som en kollega på norska Aftenposten sa om ett av utvecklingsprojekten: "Vi tjänar inte pengar på alla våra digitala projekt än men vi vill inte bli stående på perrongen när tåget går."

Så är det också på Hbl. Trots vår litenhet har vi en ettrig och offensiv framförhållning (tänk på våra läsplattor) och det känns skönt att märka att vi inte ligger långt efter täten. Det är som bekant inte bara storleken det kommer an på.

Och det bästa: Mitt i allt snack om finansiering finns en stark medvetenhet om kärnan i allt vi gör. Samme Brunegård påminner oss om att vi i jakten på lönsamhet inte får glömma det självklara, orsaken till att vi finns.

Det är, och kommer alltid att vara, innehållet.