Avgaser försämrar Helsingforsluften
EU prickar Helsingfors för att luften är för oren i stadens mest trafikerade delar. Mer kollektivtrafik och trängselavgifter för bilister är tänkbara åtgärder som genererar politisk debatt.
När Helsingfors stad fram till 2010 inte hade lyckats sänka halten av kväveoxider under det gränsvärde som EU föreskriver gav Bryssel fem års respit. Halterna har sjunkit, men inte tillräckligt. Vid utgången av 2015 överskreds EU:s gränsvärde på årsnivå fortfarande på Backasgatan och vid Tölö tull, och tidvis i innerstan.
- Kväveoxiderna i luften kommer främst från trafikutsläpp, i synnerhet från tung trafik.
- Hälsovådligast är kvävedioxiden som i höga halter krymper luftrören och ökar andningsbesvären, mest för barn och astmatiker.
- Mikropartiklar uppstår främst från trafikutsläpp och vedeldning, men vi får dem också till exempel från ryska skogsbränder.
- Mikropartiklar är särskilt hälsoskadliga då de tränger allra djupast in i lungorna.
- De mikropartiklar vi andas in virvlar främst upp med gatudammet om våren, och drabbar särskilt folk som lider av andningssjukdomar.
Gränsvärdena är bindande, och Helsingforsregionens miljötjänster (HRM) konstaterar att de regelbundet har överskridits sedan 2005, trots de åtgärder staden vidtagit.
Under fjolåret fanns det i snitt 41-49 mikrogram kväveoxider per kubikmeter stadsluft där trafiken är tätast. EU:s gränsvärde ligger vid 40 mikrogram per kubikmeter.
– Gränsvärdet överskrids på grund av kväveoxiderna i avgaserna från trafiken. Halten har sjunkit betydligt långsammare än vi räknade med. Det beror till exempel på att dieselbilar blivit vanligare och på att fordonstekniken har minskat utsläppen i sävligare takt än väntat, säger Tarja Koskentalo som leder luftskyddsenheten vid HRM.
Helsingfors skriver för närvarande en ny luftskyddsplan som säkerställer att vi kommer under gränsvärdet. Förutom för kväveoxider ska planen föreslå åtgärder för att minska skadorna av gatudamm och vedeldning. Samtidigt kunde situationen vara betydligt värre.
– Trots att vi överskrider gränsvärdet är luften i huvudstadsregionen ren jämfört med de flesta europeiska metropoler, säger vd Raimo Inkinen vid HRM.
HRM:s och Helsingfors stads planer för att nå under EU:s gränsvärde offentliggörs under vårvintern. De bäddar för debatt, i synnerhet om kollektivtrafiken ska subventioneras mer eller bilisterna beläggas med trängselavgifter.
– Prissättning av trafiken är ett sätt att komma åt trafikvolymerna. Vi kan bara lägga fram en rad åtgärdsförslag, sedan är det politikernas sak att fatta besluten, säger Maria Myllynen, luftskyddsexpert vid HRM.